Digitaal zegeltjes sparen

Wat doen Nederlanders op het internet? Niet veel bijzonders, blijkt uit de tophonderd van meest bezochte sites, die het bureau Multiscope heeft gemaakt....

TERWIJL Zeeuws Meisje dreigt te verdwijnen, is digitaal zegeltjes sparen op internet sterk in opmars. In de tophonderd van meest bezochte Nederlandse websites zijn Euroclix en Happypoint opvallende stijgers. Beide sites sturen hun abonnees e-mail met reclame toe. Voor elk gelezen mailtje krijgt hij punten. Happypoint lijkt nog het meest op het aloude Douwe Egberts. Je kunt happy's verdienen die je in de Happy Shop kunt inwisselen tegen 'mooie produkten'. Voor 2150 happy heb je bijvoorbeeld een doucheradio: 'Deze spatwaterdichte radio vrolijkt je op tijdens het douchen.' Bij Euroclix kunnen de verdiende punten worden ingewisseld tegen harde euro's. Hoe wanhopig zijn adverteerders als zij de consument al gaan betalen voor het bekijken van reclame?

De tophonderd van meest bezochte Nederlandse sites wordt gemaakt door het onderzoeksbureau Multiscope in Den Bosch. Multiscope heeft een panel van 700 internetgebruikers. Op hun pc is software geïnstalleerd die precies bijhoudt welke sites ze bezoeken. Het aantal van 700 is nogal gering, erkent John Kivit. 'We willen dat binnenkort uitbreiden naar 1200 gebruikers. De Dienst Kijk- en Luisteronderzoek heeft ook een panel van 1200 gebruikers, terwijl de tv hooguit 50 kanalen heeft. Op internet heb je nog veel meer zenders.' Daarmee loopt Multiscope nog altijd sterk achter op het Amerikaanse bureau Mediametrix, dat voor een soortgelijk onderzoek kan beschikken over een panel van 40 duizend gebruikers.

Inmiddels is bijna de helft van de Nederlandse bevolking online. Maar wat doen ze eigenlijk op het net? Niet zo heel veel bijzonders, als we op de tophonderd mogen afgaan. Het best bezocht is de startpagina.nl, en ook andere startpagina's, zoals die van Planet Internet, World Online en Microsoft Network, scoren erg hoog. De toptien bestaat verder uit zoekmachines (Ilse) en handigheidjes (het spoorboekje, Teletekst). Voorts is de Nederlandse internetgebruiker kennelijk dol op webwinkels, veilingen en andere commerciële aanbiedingen, hoewel hij er blijkens ander onderzoek niet al te veel koopt.

Uit de tophonderd blijkt eens temeer hoe snel internet is veranderd van een subcultuur in een getrouwe afspiegeling van de welvarende wittemiddenklasse-maatschappij, tot digitaal zegeltjes sparen toe. Kivit schat dat de Nederlandse gebruiker ongeveer de helft van zijn tijd besteedt aan buitenlandse sites. Topper is microsoft.com, vooral voor software-updates, gevolgd door altavista.com en icq.com.

De Nederlandse nummer 1, startpagina.nl, is een succesnummer dat de pioniersgeest van internet nog belichaamt. Opgezet door een particulier, groot geworden zonder reclame. De recente overname van de site door VNU illustreert echter dat het grote bedrijfsleven terugslaat.

'Internet komt steeds meer in handen van grote bedrijven', zegt Kivit. 'Het is tegenwoordig vrijwel uitgesloten om als privé-persoon tot de tophonderd door te dringen.' Wie veel bezoekers wil trekken, moet zich suf adverteren in de oude media. 'Dat is heel belangrijk. Bij de gebruiker zijn maar een paar adressen top-of-mind. Als je daartoe wilt doordringen, heb je echt een enorme campagne nodig, zoals bol.com bijvoorbeeld.'

Het profiel van de internetgebruiker is sterk veranderd door de opkomst van gratis internet sinds september 1999. De helft van de gebruikers behoort tot de groep die pas online kwam toen het gratis werd. De internetpioniers konden nog urenlang surfen, alsof zij een avontuurlijke reis door cyberspace maakten. 'Ik heb het idee dat de nieuwe gebruikers veel doelgerichter naar bepaalde sites zoeken. Verder zijn ze veel minder bezig met zaken als het downloaden van software of het bouwen van een eigen homepage.'

Mede dankzij gratis internet is het aantal vrouwelijke gebruikers verdubbeld tot 29 procent. Kivit: 'Vrouwen gebruiken het net anders. Mannen zijn functioneel, vrouwen zijn fun, is onze vuistregel. Mannen zoeken bijvoorbeeld naar software, terwijl vrouwen meer spelletjes doen.'

Hoewel het net steeds meer mainstream wordt, is er een nieuwe groep voorlopers ontstaan: de mensen met een snelle verbinding via de kabel of ADSL. Ze zijn de hele dag online, omdat ze niet meer per tik betalen. En ze doen dingen die de gebruiker met een gewoon modem doorgaans uit zijn hoofd laat, zoals online spelletjes spelen, videobeelden bekijken en mp3-bestanden binnenhalen. Op het ogenblik heeft echter nog maar 2 procent van de huishoudens zo'n snelle breedband aansluiting.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden