Diepste geul op aarde is paradijs voor bacteriën

De bodem van de Marianentrog, met 11 kilometer diepte een van de onherbergzaamste plaatsen op aarde, blijkt een lusthof voor bacteriekolonies. De hoeveelheid bacteriën in de diepste geul op aarde is een factor tien hoger dan in nabijgelegen bodemdelen van de Grote Oceaan die maar 5 tot 6 kilometer diep zijn, blijkt uit een studie die zondag is gepubliceerd in Nature Geoscience.

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

De verklaring voor de relatief hoge dichtheid van bacterieel leven ligt volgens onderzoekers in de toestroom van grote hoeveelheden organisch materiaal, afkomstig van nabijgelegen ondiepere gebieden. Het gaat om restanten van onder meer overleden dieren en algen, vermoedelijk losgewoeld door zeebevingen, die in dit gebied veel voorkomen. Vervolgens zijn ze in de diepe Marianentrog gezakt.

Koolstofhuishouding
'Zelfs in deze extreme omgeving blijken micro-organismen in staat organisch materiaal effectief af te breken', zegt onderzoeker Ronnie Glud van de universiteit van Zuid-Denemarken. Door de hoge bacteriële activiteit is de Marianentrog van groot belang voor kennis over de wereldwijde koolstofhuishouding, aldus de onderzoeker.

De onderzoeksteams (ook uit Japan en Duitsland) hebben de bacteriële activiteit in de bodem gemeten met een speciaal ontwikkelde robotarm die op grote diepte de hoeveelheid zuurstof in de bodem meet. Zelfs op grote diepte is zuurstof aanwezig, dankzij de circulatie van het zeewater. Dat transport gaat langzaam, maar volgens Glud is de activiteit van het leven op deze diepte zo gering dat het water er nog voldoende zuurstof bevat.

De metingen in de Marianentrog zijn al in december 2010 afgerond, maar nu pas zijn de resultaten beschikbaar. Dat komt volgens Glud doordat het isotopenonderzoek dat nodig is om de diverse sedimentlagen van elkaar te onderscheiden, veel tijd vergt.