Column Jasper van Kuijk

Die vervelende blisterverpakkingen zijn vooral handig voor de fabrikant

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: blisterverpakking.

We moeten het hebben over de blisterverpakking. De meest gehate verpakking ter wereld en hoofdverantwoordelijke voor de zogenaamde verpakkingsfrustratie of ‘wrap rage’: de woede en onmacht opgeroepen door een niet te openen verpakking. Vooral als deze ironisch genoeg scharen, tangen of andere items bevat die je uitstekend zou kunnen gebruiken om de verpakking te openen.

Een vriendin van mij werd onlangs blootgesteld aan een absoluut hoogtepunt op het gebied van blister-incompetentie. Ze ging bij de afdeling ict haar nieuwe laptop en toebehoren ophalen, waaronder een muis in blisterverpakking. ‘Ja, met die muis moet je even oppassen. Op de achterkant staat een lijntje en dan denk je dat je hem daar open moet knippen. Moet je niet doen, want dan knip je het snoer van de muis af. Hebben we nu al een paar keer gehad.’ Dus.

Beeld Volkskrant Infographics

Bij nadere inspectie blijkt het kniplijntje inderdaad geen kniplijntje. Het is gewoon een willekeurig lijntje. Het zit wél op precies die plek waar je een kniplijntje zou verwachten, waar je als vanzelf de verpakking openknipt. Maar helemaal aan de zijkanten van het lijntje blijkt het plastic voorzien van twee halfronde inhammetjes waar je je vingers in kan haken om de verpakking langs een perforeerlijn open te trekken. Op het kartonnetje is gepoogd om de aandacht te vestigen op de inhammetjes, met twee pijl-icoontjes van maar liefst vijf millimeter groot.

Blisterverpakkingen vallen in de categorie ‘Waarom? Waarom in vredesnaam?’ En in dat soort gevallen is er meestal wel een waarom, maar dan moet je dat zoeken in een voordeel voor de fabrikant of leverancier.

En die houden van blisterverpakkingen omdat het goede displays zijn. Het product is duidelijk zichtbaar en op het kartonnetje kun je ook nog allerlei aanprijzingen kwijt. Daarnaast vormt de verpakking een verzegeling, zodat producten hygiënisch verpakt zijn en het duidelijk is als een klant een product heeft gebruikt of geopend (handig bij retourneren).

En ten slotte worden blisters vaak gebruikt om diefstal te voorkomen van kleine, waardevolle producten, denk bijvoorbeeld aan geheugenkaarten en scheermesjes. Ook condooms worden trouwens veel gejat, maar die in een blisterverpakking stoppen, dat wordt ronduit sadistisch.

En het mag misschien soms zo lijken, maar bedrijven worden meestal niet bevolkt door ontspoorde sadisten die ons het liefst het leven zuur maken. Goed, met uitzondering wellicht van fabrikanten van draadloze routers. Nee, meestal hebben bedrijven héél goede redenen voor de producteigenschappen die gebruikers haten. Maar een goeie ontwerper zorgt dat de voordelen voor de fabrikant niet ten nadele van de gebruiker gaan en dat die supergebruiksvriendelijke trekopeningen van een blisterverpakking dus goed opvallen. En dat de draad van de muis voor de zekerheid níet in dat stuk van de verpakking zit dat mensen vaak afknippen.

Jasper op Twitter: @Jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden