Diamantachtig materiaal tussen de sterren

Onderzoekers van ondermeer het FOM-instituut Rijnhuizen in Nieuwegein hebben voor het eerst de aanwezigheid aangetoond van diamantachtige verbindingen in stofwolken tussen de sterren....

Van onze verslaggever Martijn van Calmthout

De diamantachtige moleculen tellen zo'n 150 koolstofatomen, die in een diamantrooster gerangschikt zijn en aan de buitenkant omgeven door waterstofatomen. Ze zijn naar schatting enkele nanometers groot.

De vondst van de moleculen, aan de hand van hun absorptie- en emissiespectra in het infrarood, bevestigt eerdere ideeën dat in de ruimte diamantachtig koolstof kunnen voorkomt. In zogeheten micrometeorieten, kleine deeltjes die uit de ruimte op aarde zijn neergekomen, worden ook sporen van diamant gevonden.

De Nederlandse, Franse en Amerikaanse onderzoekers publiceren hun bevindingen op 1 juni in het Astrophysical Journal. De auteurs van FOM in Nieuwegein deden het referentieonderzoek aan de infraroodspectra van aardse diamantfragmenten. Die precisiespectra werden vergeleken met die van de interstellaire stofwolk W3/IRS5 en met emissiespectra van jonge sterren die worden omringd door stof en gas: HD 97048 en Elias 1.

Uit het spectrum van ruimtediamant leiden de onderzoekers af dat het materiaal ingebed kan zijn in interstellair ijs.