De wereld telt (voor zover bekend) 390.900 soorten planten

In de wereld groeien 390.900 planten, waaronder ongeveer 369.400 bloeiende soorten. Tot deze inschatting komen wetenschappers van de beroemde Royal Botanic Gardens in het Britse Kew na het bestuderen van databanken. Het is voor het eerst dat de wereldwijde plantenpopulatie in kaart is gebracht.

21 procent van de planten wordt met uitsterven bedreigd, aldus Key.Beeld AFP

Er zijn naar alle waarschijnlijkheid nog veel meer planten, maar die zijn nog niet bekend bij de wetenschap. Vorig jaar zijn 2.034 nieuwe plantensoorten ontdekt, volgens het onderzoek van Kew. Hieronder vallen negentig soorten begonia's, vijf nieuwe soorten uien, een insectenetende plant uit Brazilië (voor het eerst gezien op Facebook) en de zogeheten Gilbertiodendron maximum, een boom in de bossen van het West-Afrikaanse Gabon die een hoogte van 45 meter kan bereiken. De oudste plantensoorten zijn maar liefst 140 miljoen jaar oud.

Volgens Peter van Welzen, die zich bij Naturalis in Leiden bezighoudt met biodiversiteit, komt het geregeld voor dat planten in meerdere landen 'ontdekt' zijn en in de literatuur dus meerdere keren voorkomen onder een synoniem. 'Als blijkt dat het om dezelfde soort gaat, dan wordt de oudste naam aangenomen', zegt hij. 'Bij een nieuw ontdekte plantensoort geldt dat de ontdekker zelf een naam mag verzinnen. Het is not done om een plant naar jezelf te vernoemen. Dan kun je 'm beter naar je vader vernoemen.'

De Gilbertiodendron maximum kan wel 45 meter de hoogte inschieten.Beeld Key

'Planten bepalen ons welzijn'

Van Welzen en zijn collega's maken al jarenlang gebruik van de lijsten die Kew samenstelt van plantensoorten, maar nooit eerder heeft het instituut een wereldwijde inschatting gemaakt. 'Het is heel belangrijk om te weten hoeveel plantensoorten er zijn, waar die zich bevinden en wat de relatie is tussen de groepen omdat planten van fundamenteel belang zijn voor ons welzijn', zegt Kathy Willis, een van de onderzoekers van Kew, tegen de BBC. 'Ze leveren ons voedsel, onze brandstof, onze medicijnen, en ze regelen zelfs ons klimaat.'

In het onderzoek waarschuwt Kew dat 21 procent van de wereldwijde plantenpopulatie met uitsterven wordt bedreigd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn klimaatverandering, ziektes, het verlies van land door verstedelijking en de groei van invasieve plantensoorten.

Onder deze soorten worden planten verstaan die zich door handel of toerisme buiten hun natuurlijke verspreidingsgebied hebben gevestigd en door woekergroei de natuurlijke flora verstoren. Volgens Peter van Welzen vormen deze soorten een steeds groter probleem. 'Er zijn voorbeelden van tropische eilanden waar de hele vegetatie is verdwenen door deze invasieve planten.'

De Amorphophallus Titanum, de grootste bloem ter wereld, die in de bossen van Indonesië voorkomt.Beeld EPA

Berenklauw

In Nederland groeien invasieve soorten in de vorm van de Amerikaanse vogelkers (ook wel bospest genoemd) en de berenklauw. Deze plantensoorten verspreiden zich snel en zijn bovendien lastig te verwijderen. De berenklauw heeft bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen in zich die bij aanraking brandblaren kunnen veroorzaken.

In het onderzoek wordt verder opgemerkt dat botanici uit China, Australië en Brazilië de meeste kans hebben om nieuwe planten aan te treffen. 'Dat komt simpelweg omdat in deze landen lange tijd onbekend was welke soorten er groeiden', zegt Van Welzen. 'Nu zijn er veel wetenschappers actief die deze planten in kaart brengen. Er valt daar nog heel veel te ontdekken.'