Foto Inzicht

De vliegende minidinosaurus

Beeld Min Wang, Nature

Zo’n 163 miljoen jaar geleden, aan de dageraad van de vogels, fladderde in het huidige China dit dinosaurusje rond: een paar honderd gram licht met vliezen als vleugels, net als de vleermuis. Dat bewijst andermaal dat het leven in die dagen wild experimenteerde met verschillende manieren van vliegen. De vleermuisvleugels werden bij de dinosauriërs later weer afgeschaft, de gevederde vleugels (waarvan men onlangs ook vroeg bewijs vond uit dezelfde periode) zijn gebleven tot de dag van vandaag. Wetenschappers vonden eerder al een andere kleine dino met vliezen onder de oksels. Bij de nieuw ontdekte soort hier­boven zit het skelettechnisch ­allemaal net weer iets anders: bewijs dat het experiment met vliezige vleugels zich niet beperkte tot één soort. Later zouden alleen de pterosauriërs de vleermuisvleugels gaan gebruiken, een groep die niet tot de ­dinosauriërs behoort.