Nieuws Astronomie

De ultieme ‘planetenjager’, de Kepler-telescoop, gaat met pensioen

Na liefst 9,5 jaar naar nieuwe planeten te hebben gezocht, is de missie van de ruimtetelescoop Kepler aan zijn einde gekomen. Ruimteagentschap NASA kondigde dinsdag aan dat de telescoop door zijn brandstof heen raakt. De telescoop ontdekte het afgelopen decennium 2.600 van de 3.800 planeten buiten het zonnestelsel. ‘De Kepler opende de deur naar de verkenning van de kosmos’.

De ruimtetelescoop Kepler op een illustratie uit maart 2009. Beeld AFP

De telescoop bevindt zich momenteel op 156 miljoen kilometer van de aarde, waar hij om de zon draait. Wanneer NASA ook het radiosignaal van de Kepler uitschakelt, zal de telescoop nog verder van de aarde verwijderd raken. NASA lanceerde Kepler op 9 maart 2009 om nieuwe planeten te ontdekken die op de aarde lijken en om data te verzamelen over die planeten. De telescoop zou vier jaar operationeel moeten zijn, maar bleef uiteindelijk meer dan zo twee keer zo lang zijn werk doen.

Zusjes van de aarde

In die periode ontdekte Kepler meer dan 2.000 verre planeten, waarvan een deel op zo’n afstand van de moederster dat er mogelijk vloeibaar water te vinden is. In 2015 bleek uit waarnemingsgegevens van de Amerikaanse ruimtetelescoop dat er een planetenstelsel is van meer dan elf miljard jaar oud – ruim twee keer zo oud als de aarde.

‘De Kepler opende de deur naar de menselijke verkenning van de kosmos’, zei voormalig hoofdonderzoeker voor de Kepler-missie William Borucki, naar aanleiding van het nieuws. De Kepler heeft al een opvolger: NASA’s TESS, die op een tweejarige missie is die 337 miljoen dollar kost.

En dit is nog maar een fractie van alles dat we schreven over de ontdekkingen van Kepler:

Er is een ‘grotere en oudere neef van de aarde’ buiten ons zonnestelsel ontdekt. Naam: Kepler-452b, maakte NASA in 2015 bekend. Het ging om ‘de meest aarde-achtige planeet tot dan toe’.

Zeven ‘zusjes van de aarde’ ontdekt op nog geen 40 lichtjaar afstand

Niet eerder werden rond een ster zoveel planeten gevonden die qua afmetingen, samenstelling en temperatuur vergelijkbaar zijn met de aarde, berichtten we in 2017

Gewoon thuis op je pc een verre planeet ontdekken

In The Astrophysical Journal werd in 2013 de ontdekking van exoplaneet Kepler-86b gepubliceerd. Eén van de auteurs: voormalig talendocent Abe Hoekstra (51) uit Drachten. ‘Ik woon alleen, dat scheelt. Vorig jaar was ik vaak acht uur per dag bezig met planeten jagen, elke dag opnieuw.’

Kepler ontdekt elf miljard jaar oude planeten

E.T. loopt misschien al zesenhalf miljard jaar op ons voor. Al lang voordat zon en aarde ten tonele verschenen, waren er aardeachtige planeten in het Melkwegstelsel, schreven astronomen van de Universiteit van Birmingham in 2015 in The Astrophysical Journal.