De taxi's slaan terug met een eigen App: de eCab

Bijna twee jaar nadat Uber haar intrede deed op de Nederlandse markt, komt Taxicentrale Amsterdam (TCA) met een antwoord op de populaire taxi-app. Samen met twee andere Europese taxibedrijven heeft de taxicentrale 'eCab' gelanceerd, een applicatie waarmee ritjes besteld en met de creditcard afgerekend kunnen worden.

Beeld anp

De app is al langer beschikbaar in Brussel en Parijs en kan sinds deze week ook in Amsterdam worden gebruikt. De komende maanden moeten nog 25 andere steden wereldwijd volgen, waaronder Londen, Mumbai en Toronto.

'Hiermee nemen taxibedrijven Uber een belangrijke troefkaart uit handen', zegt Koen Frenken, die als hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht onderzoek doet naar de deeleconomie. Die troefkaart is volgens hem UberPop, de taxidienst waarbij amateurchauffeurs klanten in hun eigen auto rondrijden. Net als in de meeste Europese landen is UberPop in Nederland verboden. Uber hoopt dat de dienst met de evaluatie van de taxiwet binnenkort alsnog wordt toegestaan.

De kans dat dat lukt is met de komst van eCab volgens Frenken een stuk kleiner geworden: 'UberPop was eerst op twee manieren innovatief: het bood betere dienstverlening tegen een lagere prijs. Nu andere taxibedrijven hun dienstverlening ook verbeteren is UberPop alleen nog goedkoper. Dat betekent dat voorstanders een argument minder hebben om de dienst te legaliseren.'

De hoogleraar innovatiestudies verwacht dat consumenten eerder voor een legale dan een illegale taxi kiezen, ook al moeten ze daar meer voor betalen. 'Zo werkt het ook met illegaal downloaden. Toen iTunes online verkoop van muziek ging aanbieden, stapten veel consumenten daar op over.'

TCA is niet van plan een dienst vergelijkbaar met UberPop aan te bieden, zegt een woordvoerster. 'Wij houden ons aan de wet.' Het Amsterdamse taxibedrijf richt zich met eCab voorlopig op de zakelijke reiziger. Chauffeurs die voor de app rijden moeten gekleed gaan in pak met stropdas, en rijden in een Mercedes, Audi of BMW. Net als bij Uber kunnen gebruikers de chauffeur aan het eind van de rit een beoordeling geven.

'Een goed voorbeeld doet volgen', reageert Uber-Nederland directeur Niek van Leeuwen op de nieuwe app. 'Wij juichen alle innovatie in de vervoersbranche toe.' Bang voor de nieuwe concurrentie is hij niet. 'Wij blijven ons onderscheiden met een lage prijs, maar ook met nieuwe functies in de app.' Zo kunnen klanten van Uber vrienden en kennissen nu vanuit de taxi een link sturen waarmee hun auto online te volgen is. Van Leeuwen: 'Zo weet je precies hoe laat iemand aankomt.'

Volgens Frenken laat de komst van eCab zien dat Uber de taximarkt heeft geïnternationaliseerd. 'Omdat dat bedrijf wereldwijd opereert, slaan taxicentrales wereldwijd nu ook de handen ineen.'

Beeld anp
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden