Review

De Samsung Gear VR: met een been (bril) in de toekomst

Een handvol fabrikanten doet mee aan de race om als eerste 'virtual reality' bij de consument te bezorgen. Samsung verschijnt als eerste aan de finish. Hoe goed is de VR-bril van de Koreanen?

De Samsung Gesr VR is niet perfect, maar de ervaring die het biedt met virtual reality is fascinerend. Beeld Samsung

Er zijn niet zo veel technologische snufjes waarvoor ik in de rij heb gestaan of zou gaan staan om als eerste een exemplaar te bemachtigen. De eerste iPad was de grote uitzondering (en ik hoefde er niet eens een nacht lang voor de deur van de winkel te liggen, in een rugzak). De iPhone 4 was de tweede. De derde? De nieuwe Samsung Gear VR.

Niet dat de Koreanen met hun virtual reality-bril al een staat van perfectie hebben bereikt. Er is nog wel wat af te dingen op de Gear VR, zeker als het gaat om beeldkwaliteit. Maar zet de bril op met de juiste game of met de juiste video in 3D en 360 graden beeld rondom en zelfs de grootste virtual reality-scepticus gaat onherroepelijk voor de bijl.

Voor de oningewijden: met een VR-bril op wordt je volledig ondergedompeld in een film of een game. Je kijkt niet naar een beeld van de Grand Canyon, je loopt er in rond. Je ziet niet de het barre oppervlak van een planeet, je vliegt eroverheen. In een virtuele schouwburg kijk je om je heen door je hoofd te draaien en beginnen toeschouwers naast je tegen je te praten.

Eerst wat technische achtergrond. De Gear VR is een zogeheten mobiele VR-bril. Hij bevat geen eigen elektronica of beeldscherm: het zware werk wordt verricht door een mobiele telefoon, die je in de voorzijde van de bril schuift. Daar hebben we meteen een minpunt te pakken. De Gear VR werkt alleen met de Galaxy Note 4 of de Galaxy S6 (met of zonder Edge) - twee prijzige smartphones van Samsung.

Waarom de Koreanen hiervoor hebben gekozen is niet moeilijk te doorgronden. Of ze er slim aan hebben gedaan is een vraag die ze alleen in Seoul kunnen beantwoorden. De bril kost 'maar' 199 euro. De Note 4 en S6 kosten elk tegen de 500-600 euro. Daarmee valt de Gear VR voor wie een ander merk of type mobieltje heeft veel te duur uit. En Note 4- en S6-bezitters moeten oppassen als ze een Samsung-bril kopen: er zijn twee versies en ze zijn onderling niet uitwisselbaar.

De game Virtual. Beeld Fierce Kaiju

Airconditioning

Met 200 euro kost de Gear VR minder dan wat er aan adviesprijzen (300 tot 400 euro) wordt genoemd voor de volwaardige concurrenten die volgend jaar verschijnen. De brillen die in ontwikkeling zijn bij Facebook-dochter Oculus (de Rift), HTC en Valve (de Vive) en Sony (tot een week terug Project Morpheus geheten, nu PlayStation VR) maken alle drie gebruik van zwaardere computers: de eerste twee vereisen een beetje krachtige pc, de derde een PlayStation 4. Op papier zijn deze computers beter toegerust voor virtual reality en de brillen bieden beter beeld en geluid.

Maar de Koreaan staat zijn mannetje, dankzij een samenwerking met Oculus, die in zijn webwinkel een hoekje heeft ingericht met software speciaal aangepast voor de Gear VR. Dat is een ander minpunt. Er zijn niet overdreven veel apps beschikbaar, ondanks een baaierd aan toepassingen voor de Oculus Rift. We moeten maar afwachten of ontwikkelaars nog apps ontwikkelen voor de Samsung-gadget, als straks (In de lente van 2016? Zomer? Herfst? 2017?) de volwaardige brillen in de winkel liggen.

Tot het zover is, biedt de Gear VR de beste virtual reality-ervaring - onvergelijkbaar beter dan met de kartonnen brillen die hier en daar koop zijn, of de goedkope kunststoffen alternatieven.

Omdat de smartphone in de bril geschoven zit kun je hem niet meer bedienen: Samsung heeft zijn Gear VR daarom uitgerust met een touchpad aan de zijkant van de bril. Als alternatief kun je een Bluetooth afstandsbediening gebruiken (gamepad) die al voor twee tientjes te koop zijn. Anders dan de meeste goedkopere alternatieven kun je de lenzen in de Gear VR bijstellen voor als je ver- of bijziend bent.

De nieuwe, S6-versie van de Gear VR heeft een ingebouwde 'airconditioning', waardoor je na lang dragen geen warm hoofd meer krijgt of het bericht dat je smartphone het te warm krijgt. De ventilator maakt amper geluid en je hoort hem zeker niet als je een headset draagt - noodzakelijk om écht ondergedompeld te zijn in de virtuele werkelijkheid.

De game Herobound Spirit Champion. Beeld Gunfire Games LLC

THT-datum

Eenmaal de bril opgezet, moet je de weg vinden in een menu op het scherm: zoals met veel VR-apps kies je door lang naar een menu-optie te 'staren' waardoor die actief wordt. Als je de weg kwijtraakt, biedt een knop het touchpad een shortcut terug naar het hoofdmenu. Het is even wennen, dat staren en blind tasten naar knoppen, maar uiteindelijk werkt het.

Het grote probleem bij het schrijven over virtual reality, dat je niet kunt laten zien hoe fascinerend deze virtuele wereld is: de ervaring is niet in plat tv- en krantenbeeld te vatten. Tussen de zestig toepassingen en 360 graden-video's en -panorama's zitten fascinerende vondsten. De meeste apps zijn gratis, maar er zitten ook al games tussen die een tientje kosten. Het aanbod is groot en divers genoeg om maanden letterlijk van de wereld te zijn. Apps moeten in de winkel van Oculus staan om ze te kunnen gebruiken: toepassingen gemaakt voor iOS- en Android-toestellen werken niet en ook de weg naar 360 graden-video's op YouTube is helaas afgesloten.

De Samsung Gear VR heeft een beperkte houdbaarheid, maar voor wie nu al een blik in de toekomst wil werpen is het de enige volwaardige en fascinerende optie voor dit moment. Techliefhebbers - pak uw rugzak.

De game Gunner. Beeld nDreams
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden