Auto Test

De Rolls-Royce Dawn: dichterbij een teleporteermachine is Blik nooit gekomen

Beeld EPA

Je kunt dus 23 Fiat 500’s cabrio kopen voor de prijs van een Dawn. En vermoedelijk passen ze er allemaal nog in ook, als je ze een beetje aanstampt. De Rolls-Royce Dawn is er vanaf 429 duizend euro, de versie die Blik een dag mee kreeg, kost bijna vijf ton. Daar koop je 82 meter Fiat 500’s voor. Nog een financieel fun feitje: de vloermatjes, geliefd onderhandelingsobject voor gewone stervelingen, kosten vijf mille.

Dat het nu meteen over geld gaat, zegt meer over Blik dan over de Dawn. Kopers van een Rolls-Royce vragen niet naar de prijs. Die laten zich informeren, stellen hun auto smaakvol of minder smaakvol samen (er is er een in Robbie Williams-uitvoering, waarin het konterfeitsel van de popartiest tussen de achterzetels is genaaid) en zetten hun handtekening bij de stippellijn. 

Vragen wat het moet kosten, of nog erger, je Royce op buitenlands kenteken laten zetten om de torenhoge bpm (een kleine ton) te vermijden, wordt als niet chic ervaren. If you have to ask the price, you probably can't afford it. En zo is het. Hebben we het er verder niet meer over, al wil Blik geenszins de suggestie wekken dat we onszelf een auto uit deze categorie kunnen veroorloven. Het handvol aantal Nederlanders dat dit wel kan, komt vermoedelijk uit bij Cito Motors in Eindhoven, waar hij wordt verkocht. 

De Dawn Drophead Coupé is in al zijn begeerlijke onbereikbaarheid vaak de tweede Royce in de familie, naast bijvoorbeeld een Phantom. De kleinere (5,30 meter lang, alles is relatief) en open Dawn is het ideale vervoermiddel om het gezin naar het Zwitserse buitenverblijf te rijden. In alle stilte met de kap discreet gesloten (dan is ze net zo stil als de gesloten neef Wraith, zegt verkoopdirecteur Ton Spijkers, dankzij zes dikke lagen stof), of open, in het vrije veld, waar men zich gevrijwaard weet van nieuwsgierige blikken.

Afstand tot alles

Rijden met de Dawn is onvergelijkbaar met al het andere waarin Blik zich ooit verplaatste. Achter het stuur voelt de chauffeur afstand tot alles. Afstand tot de motor, die slechts auditieve hints over zijn bestaan laat doorschemeren (de force-feedback bij het intrappen van het gaspedaal is een stuk nadrukkelijker). Afstand tot de weg, waar elke hobbel en kuil door het onderstel worden weggeretoucheerd. Afstand tot het stuur, waarmee je de Dawn van richting verandert, maar niets wekt de indruk dat dit gebeurt door zoiets ordinairs als voorwielen. Afstand tot de thermostaat, die geen indeling in graden kent, maar die bestaat uit een dubbele draaiknop waarmee de lucht rond voeten en hoofd warmer of kouder gemaakt kan worden. En afstand tot de geliefde, want een kolom zo breed als de Theems scheidt de bestuurder van zijn passagier.

Het is anders, het is gerieflijk. Zeker met de kap neergelaten voelt het alsof je in bad zit, zij het zonder kaarsjes. Al is die optie vast leverbaar.

Rolls-Royce doet veel dingen anders. Zo toont de toerenteller niet het aantal omwentelingen per minuut, maar het vermogenreserve van de motor (we kwamen niet onder de 60 procent). Er is een knopje waarmee de zelfmoorddeuren automatisch sluiten, opdat inzittenden niet hoeven te reiken naar de handgreep. Er zijn dus die Woven Leather Floor Mats. En dan is er de papaplu die in de deurpost gestoken wordt en daar haar eigen aircozaaltje heeft, zodat ze automatisch gedroogd wordt. Kom daar maar eens om in je Skoda Superb.

Reizen in de Dawn (op de een of andere manier denk ik niet dat een Dawn ooit gebruikt wordt voor een ritje naar de Jumbo) moet ongeveer zo gaan: je gaat zitten, converseert wat, geniet van het uitzicht en dan ben je in Lausanne. Dichterbij een teleporteermachine is Blik nooit gekomen. Zo bezien is dat half miljoen een schijntje.

Gereden Rolls-Royce Dawn Drophead Coupé in Lyrical Copper

Motor Vierpersoons convertible met een 12-cilinder motor met 820 Newtonmeter trekkracht.

Prijs 490 duizend euro (vanaf € 429 duizend euro)

Vermogen 563 pk

0-100 5 sec

LxBxH 529,5 x 194,7 x 150,2 centimeter

Gewicht 2.560 kilogram

Verbruik 1 op 7

Energielabel G

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden