Column Jasper van Kuijk

De oude QR-technologie is in de context van smartphones een enorm waardevolle innovatie

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: QR-code.

Als er geïnnoveerd moet worden, dan wordt er meestal al snel gegrepen naar de nieuwste technologieën en word je gebombardeerd met blockchains, smartwatches en bluetooth-beacons. Ten onrechte.

Als ik zeg ‘innovatieve communicatie tussen mobiele telefoon en andere apparaten’, dan denk je waarschijnlijk aan iets technisch hoogstaands als near-field communication (NFC), EMV (contactloos betalen met je mobiel), of misschien bluetooth. Terwijl een van de meest succesvolle recente innovaties op dit vlak qua technologie veel minder geavanceerd is: de QR-code. Dit vierkante, snellere broertje van de streepjescode is al begin jaren negentig ontwikkeld voor de auto-industrie, maar werd door de integratie van camera’s in smartphones, een aantal jaar geleden, heel relevant voor ons mobieltje.

Ik hoorde een Tweede Kamerlid ooit uitroepen: ‘Hoe kan het nou dat we wel mensen naar de maan kunnen brengen, maar nog steeds niet in het ov kunnen inchecken met onze mobiel!’ Allereerst, als je mij het budget geeft dat ervoor nodig was om de eerste mens op de maan te zetten (volgens zakenblad Forbes ongeveer 152 miljard dollar, naar huidige maatstaven), dan zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat wij in Nederland binnen een jaar met z’n allen kunnen inchecken met onze mobiel. Maar de reden dat we nu (nog) niet met ons mobieltje kunnen inchecken in het ov is dat de palen en poorten een andere, oudere soort chip aan boord hebben, dan waar de huidige generatie mobieltjes mee overweg kan. Ook als je je mobieltje wilt laten praten met je laptop, of als je mobiel wilt betalen moet er technische afstemming zijn.

Maar dan de QR-code. Daarmee log je via je mobiel in op de website van je bank, of check je in voor je vlucht of internationale trein. Het enige wat er nodig is: een camera, display en een internetverbinding. Dat maakt de oude, simpele QR-technologie in de context van smartphones een enorm waardevolle innovatie. En dus zie je nu ook steeds meer ov-palen en poortjes die QR-codes kunnen lezen.

Een van de bekendere definities van innovatie is die van Joseph Schumpeter, een Oostenrijkse econoom, die innovatie zag als ‘nieuwe combinaties van nieuwe of oude kennis, middelen, apparatuur of andere factoren’. Overigens doet zijn definitie het ook voortreffelijk als je hem flink knauwend in het Duits uitspreekt. Doe maar even: Durchsetzung neuer Kombinationen von Produktionsfaktoren. Heerlijk toch? Maar in Schumpeters definitie is het kernwoord dus ‘nieuwe combinaties’, niet nieuwe technologie.

Innovatie gaat niet over de nieuwste technologie of de nieuwste managementtrend, het gaat over het vinden van de juiste combinatie voor het oplossen van het probleem dat op tafel ligt. Soms is daar nieuwe kennis voor nodig, maar soms ook ligt de oplossing in het lenen van een bestaande werkwijze of technologie die in een andere sector al jarenlang gemeengoed is.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Beeld Volkskrant infographics
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden