Tech De Magic Leap-bril

De Magic Leap-bril: een giant leap voor de werkelijkheid?

De augmented-realitybril van Magic Leap is een van de meest gehypte gadgets in jaren. Nu hij eindelijk is uitgebracht, overheerst de teleurstelling. Terecht? De Volkskrant testte de in Nederland nog niet verkochte bril.

Met de Magic Leap One langs de Amstel in Amsterdam. Beeld Pauline Niks.

Een blauwe walvis zwemt door de grote ruimte. Hij is niet echt, toch voelt het niet raar het beest te wenken. De combinatie van computergegenereerde beelden en de fysieke werkelijkheid in één beeld is behoorlijk indrukwekkend. Centraal in deze ervaring staat een van de bij voorbaat al meest gehypte gadgets van de afgelopen jaren: de augmented reality-bril van Magic Leap. Die is er nu eindelijk. Maar hoe kan het dat er een zweem van teleurstelling rond deze bril hangt?

Misschien komt de grootste tegenstander van Magic Leap wel uit eigen huis: oprichter Rony Abovitz. De zelfverklaarde ‘mensen-, dieren- en robotvriend’ is eigenhandig verantwoordelijk voor de wel erg hooggespannen verwachtingen rondom zijn bedrijf. Een uitgekiende combinatie van gelikte promovideo’s en opgeklopte interviews waarin Abovitz een technologische revolutie uittekende met Magic Leap als middelpunt deden hun werk. Een augmented reality-bril zou een heel nieuwe werkelijkheid mogelijk maken. Waar bij virtual reality de gebruiker achter zijn bril helemaal is afgesloten van de fysieke werkelijkheid, projecteert augemented reality er een digitale laag overheen en verrijkt zo de werkelijkheid. Dat kan, zoals bij Pokémon Go, op een smartphone, maar ook via een bril. Dat laatste doet Magic Leap.

Investeerders lieten zich niet afschrikken door de Alice in Wonderland-achtige visioenen van Abovitz. Integendeel: bedrijven als Google en Alibaba zagen de beloftes van een nieuwe realiteit wel zitten, en de sceptici die betwijfelden of er ooit een product zou komen kregen ongelijk, want inmiddels is de Magic Leap One beschikbaar. 

Waarmee Abovitz niet automatisch zijn visioenen waarmaakte. Dat lijkt hij zelf ook te beseffen, want in een recent interview met Wired toont hij zich opvallend deemoedig. Terugkijkend zegt hij dat de hype van de afgelopen jaren ‘één groot misverstand’ was. ‘Ik vermoed dat we arrogant waren’, tekent Wired uit zijn mond op. Inmiddels doet Abovitz er alles aan om zijn Magic Leap neer te zetten als een doodgewoon techbedrijf.

Dat is niet voor niets, want de opgeklopte verwachtingen kunnen niet worden waargemaakt. De teneur in de Amerikaanse techpers: de Magic Leap One is níét de beloofde revolutie, maar op zijn best een flinke stap vooruit ten opzichte van bestaande AR-brillen, met name de Hololens van Microsoft. Die negativiteit is zonde, want de bril heeft wel degelijk veel te bieden. Dat vinden in elk geval de oprichters van het Amsterdamse digitale reclamebureau Capitola. Dit bedrijf haalde één exemplaar van de Magic Leap One met de nodige moeite naar Nederland: officieel is hij alleen in de VS beperkt te koop. 

Capitola wil in een zo vroeg mogelijk stadium ervaring opdoen met nieuwe technologie, om te kijken of deze ooit kan worden ingezet bij een marketingcampagne. Hetzelfde gebeurde in 2012 ook met bijvoorbeeld Google Glass en, daarna, met diverse VR-brillen. Die Google Glass flopte uiteindelijk jammerlijk. Hij werd gezien als een privacyschendende nerd-bril. Cees Dingler, een van de oprichters van Capitola, is over de kersverse Magic Leap wél enthousiast. ‘Natuurlijk kan je, net als bij Google Glass destijds, ook agenda-afspraken of mailtjes in het scherm projecteren. Veel interessanter is dat deze bril reageert op de omgeving.’ 

Wat is Magic Leap?

Magic Leap werd in 2010 opgericht door Rony Abovitz. Bij het in Florida gevestigde bedrijf werken zo’n 1500 mensen. Het heeft nog geen cent verdiend, maar investeerders hebben er inmiddels 2,3 miljard in gestoken. Onder hen bevinden zich Google en Alibaba. Forbes. Tegenstanders en sceptici zijn er genoeg. Zo betitelde Palmer Luckey, oprichter van Facebooks VR-bedrijf Oculus, de bril van Magic Leap onlangs zo goed als onbruikbaar. 

Dat is niet alleen leuk voor rondzwemmende wasvissen of games, maar ook voor zakelijke toepassingen. Sterker nog: Dingler denkt dat de bril in eerste instantie juist in de zakelijke markt gebruikt kan worden. Simpelweg omdat hij met een prijs van bijna 2.300 dollar voor de gemiddelde consument veel te duur is. ‘Maar stel dat een bedrijf als Shell nieuwe werknemers wegwijs wil maken in een fabriek. Dat zou perfect kunnen met zo’n bril.’ Andere toepassingen kunnen in de culturele sector liggen. Een interactieve stadswandeling bijvoorbeeld. Onlangs lanceerde Capitola nog de ‘Breda AR Stadstour-app’, waarmee via de telefoon historische plekken van de stad tot leven kunnen komen. ‘Met een bril op kan die ervaring veel intenser zijn’, denkt Dingler. Hét grote verschil: je hebt niet het gevoel dat je naar een scherm staart.

Illusie

En dat laatste is tegelijk ook een verbetering ten opzichte van de Hololens, zegt mede-oprichter David Robustelli. ‘Het blikveld van de Magic Leap is groter, waardoor de illusie beter in stand blijft.’ De demonstratie in het Amsterdamse kantoor aan de Amstel – het oude Ford-hoofdkantoor, opengewerkte plafonds – illustreert dit ook. Doordat het gedeelte waarin de computerbeelden geprojecteerd kunnen worden groter is dan bij de concurrent van Microsoft heb je meer het gevoel te worden meegenomen in een nieuwe wereld. 

Een demo toont diverse objecten die je van een virtuele plank kan pakken om ze vervolgens in de echte wereld te zetten. Omdat de ruimte vooraf in kaart is gebracht, nemen de 3d-objecten netjes plaats op de vloer. Of zweven door het kantoor, zoals een UFO, vissen, een kwal en ballonnen. Die ervaring is best spectaculair en in elk geval weer beter dan met de Hololens. Naast het vergrote blikveld ziet Robustelli nog een paar voordelen. Zo is de Magic Leap One vanwege zijn lagere gewicht comfortabeler te dragen. Veel van het zware computerwerk vindt plaats in een rond kastje dat aan de achterzak kan worden geklemd.

Op dit moment is er op een paar demo’s na nog bitter weinig materiaal voor de bril beschikbaar. Toch geloven beide mannen erin. Dingler: ‘Ik vind het een revolutionair apparaat. Je moet wel de hooggespannen verwachtingen bijstellen en de gelikte filmpjes vergeten.’ Nu nog zijn er nauwelijks toepassingen en is de bril te zwaar, te log en te duur om aan te slaan, maar ‘een paar jaar en drie brillen verder’ en het kan hard gaan, denkt Dingler. 

Robustelli denkt ondertussen aan praktische toepassingen waarbij de bril in de openbare ruimte gebruikt kan worden. ‘Als je gebruik maakt van openbare databronnen kan je zo’n bril inpluggen op bijvoorbeeld weer- en verkeersinformatie. De Magic Leap vertelt je dan of je veilig kan oversteken. Naar dat soort toepassingen kijken we ook.’ Maar is de bril nu een desillusie of een revolutie? De waarheid ligt, zoals zo vaak, vermoedelijk ergens in het midden. In ieder geval geeft hij een doorkijkje naar de toekomst. 

Meer lezen over Magic Leap:

De dromen van Magic Leap zijn groots en hallucinant, maar het heeft nog geen glimp van een werkend product laten zien. Toch blijven investeerders er geld in pompen. Is Magic Leap hét symbool van de nieuwe techzeepbel?

Geheimzinnige start-up Magic Leap licht tipje van de sluier op en toont 'mixed-reality' bril

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden