Beeld van de week

De komst van Europese kolonisten naar Guadeloupe leidde tot massaal uitsterven van hagedissen en slangen

null Beeld AFP
Beeld AFP

De Marie-Galante Anolis hagedis (onder reptielenkenners ook bekend onder de naam Anolis ferreus), is nog wijdverbreid op de eilanden van Guadeloupe in het Caribisch gebied. Dat kunnen veel slangen en hagedissen het beestje niet nazeggen: een groep internationale paleontologen publiceerde deze week hun bevinding dat 50 tot 70 procent van de slangen en hagedissen van Guadeloupe zijn uitgestorven als gevolg van de Europese kolonisatie sinds de 17de eeuw. Daarvóór leefden duizenden jaren lang inheemse volken op de eilanden zonder dat de diversiteit aan slangen en hagedissen eronder leed. De onderzoekers concludeerden dat na het bestuderen van eerdere opgravingen van 43 duizend botresten op zes eilanden. Zij menen dat de menselijke invloed op de mondiale biodiversiteit fors wordt onderschat, doordat studies naar archeologische overblijfselen van kleine, minder charismatische diersoorten als hagedissen vaak niet worden meegenomen in onderzoek, in tegenstelling tot studies naar grote, populairdere diersoorten. Het belang van die eerste groep voor de biodiversiteit wordt volgens de onderzoekers langzaam wel steeds meer erkend.