Analyse Jaguar I-Pace

De Jaguar I-Pace betekent de eerste echte Tesla-concurrent gemaakt door een traditioneel automerk

De Jaguar I-Pace. Beeld EPA

Woesj, en weg. De I-Pace, de volledig elektrische SUV van Jaguar, is een serieuze concurrent voor de Tesla én een genot om in te rijden.

Een Jaguar op een circuit, da’s niet heel bijzonder. Het merk maakt van oudsher pure sportwagens en sportieve sedans. En van de gebaande paden af met een Jaguar behoort evenzeer tot de mogelijkheden, sinds de Britten de SUV-markt betraden met de vierwielaangedreven F-Pace en E-Pace .

Toch stond het internationale gezelschap journalisten raar te kijken toen Jaguar bij de introductie van zijn eerste geheel elektrische auto, de I-Pace, ons niet alleen het circuit op stuurde. Het ging ook over steile modderpaden een berg op. En zelfs dwars door een rivier. Waarom? Om te tonen dat de vanwege zijn zware accupakket meer dan twee ton wegende auto zich op hoge snelheden behoorlijk lichtvoetig door bochten laat leiden en dankzij zijn vierwielaandrijving moeiteloos ongeplaveide hellingen aankan.

Gereden: Jaguar I-Pace First Edition

Aandrijving: twee elektromotoren, 90 kWh lithion-ion accu, vermogen 400 pk

0-100: 4,8 seconden

Top: 200 km/h

Actieradius volgens opgave: 480 km

Energielabel: A

Lxbxh: 4,68 x 2,01 x 1,56 meter

Gewicht: 2.133 kg

Prijs: € 104.780 euro (vanafprijs € 80.330)

Eerste concurrent

Met de I-Pace is Jaguar als eerste van de traditionele automerken gekomen met een echte Tesla-concurrent: een elektrische auto in het premiumsegment – lees: het prijzige deel van de markt; hij is er vanaf 80 duizend euro – en met een behoorlijk bereik. Vooral de Duitse concurrenten lijken daarmee verslagen. Die werken volop aan dergelijke auto’s, maar hebben ze nog niet af. Audi presenteert eind augustus zijn E-tron, net als de I-Pace een elektrische SUV, maar het is nu nog onduidelijk wanneer die daadwerkelijk te koop zal zijn.

Anders dan Tesla geeft Jaguar de klant geen keuze in grootte van de accu: alle versies zijn voorzien van een 90 kWh-batterij, goed voor een bereik van 480 kilometer volgens de nieuwe, strengere WLTP-norm. (Die letters staan voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, een door de EU ontwikkelde methode om het energieverbruik van auto's te testen.) Nog steeds zal die afstand in de praktijk zelden of nooit gehaald worden, want de actieradius van elektrische auto's is nu eenmaal sterk afhankelijk van zaken als rijstijl, buitentemperatuur en verkeersomstandigheden.

Beeld Volkskrant Infographics

Tijdens de korte kennismaking met de I-Pace in Portugal was het echtemensenbereik lastig vast te stellen, maar 350 tot 400 kilometer lijkt haalbaar. Ruim voldoende dus voor woon-werkverkeer, zeker in Nederland. Lange reizen vergen met elektrische auto’s altijd meer planning. Jaguar claimt dat de I-Pace bij snelladers van 100 kilowatt, waarvan er steeds meer langs de Europese snelwegen verschijnen, in 40 minuten van 0 tot 80 procent kan worden opgeladen. Een kwartiertje ‘tanken’ zou er weer 100 kilometer bij moeten geven. Wie thuis laadt met een 7 kilowatt-aansluiting, moet tien uur geduld hebben voor een volle accu.

Plofmotoren

Wat in Portugal wel viel te constateren: rijden met de I-Pace is een waar genoegen. Je zoeft in stilte en comfortabel geveerd voort. De twee elektromotoren, een op elke as, leveren samen 400 pk en dat maakt vooral het accelereren een verslavende bezigheid. Je hoopt bijna op voorliggers op de bergwegen. Even de rechtervoet naar beneden en je wordt geluidloos langs de voortzwoegende sukkels met hun plofmotoren geschoten. Niks terugschakelen, niks even inhouden van de motor. Woesj, en weg.

Slecht voor het bereik natuurlijk, maar dat kun je dan weer een beetje compenseren met een andere leuke uitdaging: niet remmen. Althans, niet met het rempedaal. Als het ‘gaspedaal’ wordt losgelaten, regenereert de auto energie, wat aanvoelt als remmen op de motor. De I-Pace heeft daarvoor twee standen en in de hoogste is, na even wennen, remmen voor bochten, zelfs bergafwaarts, niet nodig. Rijdt uiterst relaxed en tegelijk heb je de bevrediging dat je de op dashboard aangegeven actieradius weer iets ziet oplopen.

Bijtellingsboffer

Voor de Nederlandse zakelijke markt komt de I-Pace precies op tijd: wie in 2018 een elektrische auto koopt, heeft nog vijf jaar lang een bijtelling van slechts 4 procent. Volgend jaar is dat alleen nog het geval tot een catalogusprijs van 50 duizend euro. Over alles daarboven moet 22 procent worden afgerekend. Officiële cijfers wil Jaguar (nog) niet geven, maar er schijnen in Nederland al tweeduizend I-Paces te zijn besteld, terwijl de auto pas volgende maand in de showrooms staat.

Vanbinnen is de I-Pace opvallend ruim voor een auto van nog geen 4,70 meter lang. Ook een gevolg van de elektrische aandrijving, want: geen grote brandstofmotor, dus geen lange motorkap nodig. De cabine is ver naar voren geplaatst en de wielen staan op de uiterste hoeken, waardoor er veel ruimte is gecreëerd voor de inzittenden en hun bagage.

Het interieur is overigens niet zo futuristisch kaal als bij Tesla. Het lijkt sterk op dat van de moderne Jaguars met conventionele brandstofmotoren: een digitaal dashboard voor de bestuurder, in het midden twee aanraakschermen voor infotainment en temperatuurinstellingen. Uiteraard is de I-Pace voorzien van zo’n beetje alle denkbare veiligheids- en rijhulpsystemen, al dan niet tegen meerprijs.

Totdat Audi met zijn E-tron komt, heeft Jaguar dus een voorsprong door techniek op zijn Duitse concurrent(en). Of het Engelse merk, in Indiase handen, Tesla de wet van de remmende voorsprong zal doen voelen, staat nog te bezien. Maar van ons mag de al zo door zorgen geplaagde Elon Musk nog wel wat meer hoofdpijn krijgen. De I-Pace verdient het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden