Column Jasper van Kuijk

De huidige bestelknop is als de hysterische overdrive sportstand in een auto

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: bestelknop.

Met de koopgekte van de feestdagen neemt de overlast van door de wijk scheurende en wildparkerende pakketbezorgers toe, berichtte RTL Z. Niet bepaald goed voor de verkeersveiligheid, die eindeloze stroom aan busjes, maar ook niet voor de leefbaarheid van de wijk en het milieu. Het is het wisselgeld voor razendsnelle bezorging tot aan de voordeur. Daarnaast zijn het vooral ook de bezorgers en de magazijnmedewerkers die de prijs betalen. Sinds ik las hoe Amazon omgaat met zijn magazijnmedewerkers – pardon Fulfillment Associates – is dat bedrijf de laatste optie die ik probeer, maar ook werken in een Bol-magazijn is niet bepaald een feest. Noem me sentimenteel, maar voor mij gaat de lol van mijn binnen 12 uur bezorgde boek er enigszins af als ik weet dat een magazijnmedewerker ervoor in een frisdrankfles heeft moeten plassen.

Maar er zijn genoeg bestellingen waarbij het me niet zo veel uitmaakt hoe snel ik het in huis heb. Ik zou naast ‘bestel’ wel een tweede bestelknop willen hebben, de ‘het maakt me niet zo heel erg veel uit wanneer het komt, doe maar relaxed en zo milieuvriendelijk mogelijk’-knop. Een soort ‘milieu- en mensvriendelijke stand’ voor de bezorging, net zoals auto’s een sportstand en een eco-stand kunnen hebben. En dat als je dan voor de eco-bezorgoptie kiest de milieubelasting afneemt, het aantal bezoekjes aan de wijk minder wordt én de druk op de bezorgers en magazijnmedewerkers lager kan worden.

Beeld de Volkskrant infographics

Als je die functie activeert, krijg je bijvoorbeeld een beperkter aantal opties voor bezorgmomenten, waardoor de bezorgdienst met een vollere bus een efficiëntere route kan rijden. Of je krijgt actief de optie voorgeschoteld om je pakketje op te halen bij een afleverpunt, wat enorm veel scheelt, want daar moet de bezorger sowieso langs en dan kunnen meerdere pakketjes op één plek af worden geven. Op termijn zouden de in China razend populaire geautomatiseerde ophaalpuntautomaten, te vinden bij appartementencomplexen, universiteiten en stations, ook een oplossing kunnen bieden.

Overigens scheelt het natuurlijk ook enorm – niet alleen in de eco-stand – als een pakketje maar één keer hoeft te worden aangeboden en je dus gelijk al bij je bestelling een alternatief afleveradres kunt aangeven. Bijvoorbeeld: ‘Afgeven bij buren op 212’ of ‘Pakketje plaatsen in schuur achterom, codeslot openen met code 4489’.

Maar de standaardoptie wordt natuurlijk altijd het meest gebruikt. En de huidige standaardbestelknop is eigenlijk vergelijkbaar met een behoorlijk hysterische overdrive sportstand in een auto. Misschien zouden we de teksten op de knoppen om moeten draaien. Dat de milieu- en mensvriendelijke optie de standaardbestelknop wordt (‘bestel’) en het huidige doorgedraaide bezorgingsregime onder een knop komt met ‘JA GVD, VANDAAG NOG, EN SNEL, OPSCHIETEN LUIE K*TBEZORGER, LAAT DIE BUREN MAAR ZEIKEN’. Want al staat dat er niet, dat is in feite waar je met de huidige bestelknop opdracht toe geeft.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden