De Hero Brinkman van de luchtvaart

Een nieuwe poging tot een comeback van het luchtschip, met een vleugje vliegtuig.

Beeld Imageselect

U ziet het goed, dit lijkt sprekend op een luchtschip. En dat is het ook. Na het akkefietje met de Hindenburg werd het stil, maar de afgelopen decennia doet het vaartuig vermetele, maar onsuccesvolle pogingen tot een comeback. Daarmee is het een beetje de Hero Brinkman van de luchtvaart.

De reden van de haperende terugkeer is dat een luchtschip niet erg praktisch is. Het gaat langzaam en bij een zuchtje tegenwind wordt de plek van bestemming onbereikbaar. Luchtvaartkenners moeten daarom een beetje zuchten als er weer eens een journalist belt die een revolutionair luchtschipconcept heeft ontdekt.

Zoals nu. Dit is de voorzijde van de Airlander, een onlangs gepresenteerd luchtschip van het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles. Ook Lockheed Martin ontwikkelt er een. Deze zijn wel anders dan die van Graf Von Zeppelin. Zo drijft het vaartuig niet op explosief waterstof, maar op ongevaarlijk helium. En is het van het hybride type; een deel van de 'lift' komt uit de vleugelachtige vorm. Het stijgt op en landt net als een vliegtuig.

Hybrid Airship

Het Hybrid Airship van Lockheed Martin moet tot 500 ton lading kunnen torsen. Landen doet hij op luchtkussens die bekend zijn van de hovercraft. Na de landing gaan de rotors andersom draaien en zuigt het schip zichzelf vast aan de grond. De vracht kan er zo uitgereden worden. Ideaal voor afgelegen locaties zonder verharde wegen. Lockheed denkt aan de gas-, olie- en mijnindustrie.

Mooi idee, maar 500 ton lading lijkt een utopie. Dat komt door iets wat luchtvaartexperts het sneeuwbaleffect noemen. Voor elke kilogram die je van de grond wilt tillen, is een kubieke meter helium nodig. Voor 20 ton is dus 20 duizend kuub nodig. Helium is schaars en kostbaar en lekt makkelijk weg. Je moet dus blijven bijvullen. Daarnaast heeft de ballon ook weer zijn eigen gewicht, net als de motoren - die in het filmpje van Lockheed zijn trouwens onrealistisch klein - en de brandstof. Hoe meer vracht je wilt tillen, hoe zwaarder al deze factoren meetellen. Geen 500 ton dus. En aan drie zeecontainers vracht heb je als offshorebedrijf weinig.

Het luchtschip zal daarom een niche blijven bedienen. Daarin lijkt hij dan ook weer op Hero Brinkman.

Foto's: Imageselect, AP. Met medewerking van Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden