De erfenis van een Twitterbaas: dit laat Dick Costolo achter

Plotseling, maar toch ook weer niet heel onverwacht, pakt Twitter-CEO Dick Costolo zijn koffers. Per 1 juli treedt hij af als de baas van het sociale netwerk. Een reden voor zijn vertrek gaf hij niet, maar duidelijk is dat het al langer niet lekker gaat met zijn bedrijf. De drie belangrijkste problemen die zijn opvolger het hoofd zal moeten bieden.

Dick Costolo bij de beursgang van Twitter in 2013. Beeld epa
Dick Costolo bij de beursgang van Twitter in 2013.Beeld epa

De groei van het aantal actieve gebruikers stagneert

In 2012 kreeg Twitter er nog 66 miljoen nieuwe gebruikers bij (een groei van bijna 50 procent) maar sindsdien is die nieuwe aanwas gestaag aan het slinken. In 2013 wist het sociale netwerk nog 51 miljoen nieuwe gebruikers aan zich te binden en vorig jaar nam het aantal twitteraars nog maar met 47 miljoen toe. Het totale aantal actieve gebruikers in het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg 302 miljoen - een groei van 18 procent, terwijl de groei
in het vierde kwartaal nog 20 procent bedroeg.

Eind vorig jaar werd Twitter als het gaat om het aantal actieve gebruikers (mensen die minstens een keer per maand een tweet sturen) al ingehaald door de fotodienst Instagram, en als de daling doorzet zal het nog dit jaar ook berichtendienst Snapchat voor zich moeten dulden. En Facebook, met inmiddels bijna anderhalf miljard gebruikers, lijkt verder weg dan ooit. Dat is teleurstellend voor investeerders en aandeelhouders, die steeds meer de indruk krijgen dat zij op het verkeerde paard aan het wedden zijn.

null Beeld epa
Beeld epa

Twitter schrijft rode cijfers

Het verlies dat Twitter maar blijft maken wekt ook al geen vertrouwen. De omzet mag dan hard groeien, sinds de beursgang in 2013 heeft het bedrijf nog niet een keer zwarte cijfers kunnen schrijven - het ging alleen maar bergafwaarts. Het nettoverlies bedroeg in het eerste kwartaal van vorig jaar 132,4 miljoen dollar, en in de eerste maanden van dit jaar was dat 162 miljoen dollar. De omzetverwachting werd naar beneden bijgesteld en de beurskoers zakte flink na de bekendmaking van de nieuwste kwartaalcijfers.

Extra zuur voor het bedrijf en zijn aandeelhouders is dat het Twitter maar niet lukt om winst te maken met advertenties (hoewel de omzet in het laatste kwartaal wel verdubbelde), terwijl concurrent Facebook daarin wel slaagt. Dat de verliezen steeds verder oplopen is deels te verklaren doordat het bedrijf noodzakelijke vernieuwingen doorvoert. Maar die veranderingen leiden vooralsnog niet tot een groeispurt. En daarom wordt Twitter steeds vaker omschreven als een zinkend schip.

Wie wordt de opvolger van Costolo?

Het is nog niet bekend wie de opvolger van Dick Costolo gaat worden. Medeoprichter en voorzitter Jack Dorsey
neemt zijn taken waar totdat er een nieuwe CEO is benoemd.

Overigens zou het vertrek van Costolo niet voortkomen uit onvrede over diens functioneren: beide waren toe aan 'iets nieuws'. Maar het bedrijf is evenwel niet van plan om de koers flink te gaan wijzigen. Costolo heeft vijf jaar aan het roer gestaan bij Twitter. Hij vertrekt overigens niet helemaal bij het sociale medium: hij blijft wel lid van de raad van bestuur.

Twitter weet nieuwkomers niet te boeien

Voor veel nieuwe gebruikers lijkt de drempel om Twitter actief te blijven gebruiken te hoog. Dat heeft deels te maken met de manier waarop de Tweets worden getoond: op chronologische volgorde. Wie slechts een keer per dag zijn twitteraccount bekijkt, ziet daardoor slechts de laatste updates. Concurrent Facebook gebruikt een algoritme dat de meest populaire berichten bovenaan plaatst, waardoor gebruikers sneller op de hoogte zijn. Twitter heeft sinds enige tijd een vergelijkbare functie, 'terwijl u weg was', maar die werkt alleen op smartphones.

Is het te weinig, te laat? Twitter verliest in elk geval veel (actieve) gebruikers, en de uitrol van nieuwe functies heeft daar nog geen ommekeer in teweeg kunnen brengen. Het feit dat Twitter jarenlang heeft verzaakt om pestkoppen op Twitter aan te pakken (Costolo heeft daar in een interne memo diep berouw over betoond) zal het bedrijf ook niet veel verder hebben geholpen.

De bekendmaking van het vertrek van Costolo stemde de beurs voor even positief: Twitter noteerde een beursstijging van 7 procent. Maar dat zal niet meer dan een hele kleine pleister op de wonde zijn. Er is werk aan de winkel voor de nieuwe baas van Twitter.

null Beeld anp
Beeld anp
null Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden