Inzicht

De coelacant kan zeer oud worden voor een vis: misschien wel 100 jaar

Lang werd gedacht dat hij was uitgestorven, maar eens in de paar decennia wordt er toch weer een exemplaar gevangen van de coelacant.

Een coelacant. De reusachtige vis ontwikkelt zich zeer traag en is pas rond de leeftijd van 55 jaar volwassen. Beeld Getty
Een coelacant. De reusachtige vis ontwikkelt zich zeer traag en is pas rond de leeftijd van 55 jaar volwassen.Beeld Getty

De reusachtige vis met zijn kwabvin leeft diep in de oceaan, vandaar dat hij zo zelden wordt aangetroffen. Nu hebben onderzoekers iets nieuws ontdekt aan de miljoenen jaren oude vissoort: behalve hun indrukwekkende omvang (meer dan 2 meter lang, en een gewicht van 90 kilo) kunnen ze ook verbazingwekkend oud worden. Misschien wel zo’n 100 jaar, schatten onderzoekers.

Zij publiceerden hun bevindingen in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology, na de vondst van een exemplaar dat 84 jaar oud was. Dat is zeer oud voor een vis. Voorheen werden de leeftijden van coelacanten een factor vijf te laag geschat, schrijven de onderzoekers in hun artikel.

De coelacant heeft een zeer trage levenswijze en ontwikkeling: pas rond de leeftijd van 55 jaar is de vis volwassen. Het dier is vanaf dan gedurende vijf jaar in staat om nakomelingen te krijgen. Daarmee is de coelant een van de traagst ontwikkelende zeevissen ter wereld.