DE CLAIM Autostroom

Technologiedromers kennen geen grenzen. En dus rijdt in 2025 een kwart van de Nederlandse auto’s op elektriciteit uit het stopcontact...

Broer Scholtens

Het stroombedrijf Essent neemt die droom over: 1,8 miljoen elektrische auto’s zullen over een kleine twintig jaar lurken aan het stroomnet, het Essent-net liefst, is de voorspelling.

Het stroombedrijf introduceerde deze week een plan voor een netwerk van oplaadstations waar de elektrische vloot in Nederland kan ‘tanken’. Bij benzinestations, parkeerplaatsen, hotelketens, winkels en treinstations; de ambities zijn groot.

Bij die snellaadstations kunnen lithiumaccu’s aan boord binnen tien minuten worden gevuld. De afrekening is ‘slim’: de auto wordt tijdens het vullen herkend, waarna het bedrag van de girorekening van de eigenaar worden afgeschreven.

‘Gebleken is dat de voordelen van elektrisch rijden buitengewoon, soms zelfs extreem groot zijn voor zowel klimaat, automobilist als leefomgevin’, beweert Essent.

Een elektrische auto zit simpel in elkaar. Een elektromotor voor de aandrijving van de wielen en een set accu’s voor stroom. En wat regel-elektronica.

De elektrische auto is, net als alternatieve energiebronnen zon en wind, aan een revival begonnen. Vanwege de hoge olieprijs en vanwege de milieuvoordelen. Een elektrische auto stoot tenslotte geen broeikasgas uit, is de aanprijzing. Er wordt geen brandstof verbrand en dus komt er ook geen kooldioxidegas vrij. Dat was meer dan tien jaar geleden al zo: Fabrikanten, lezen we in de Volkskrant van 1997, ‘zetten in op de elektrische auto.’ : een zware bak met accu's - voldoende om de hele kofferbak te vullen - voor de aandrijving van een elektromotor. ‘Die elektroauto’s hebben een truttenimago omdat er niet fel mee kan worden opgetrokken en de actieradius beperkt is.

Maar, staat er ook: ‘Accu’s zijn veel te zwaar in vergelijking met de elektriciteit die erin kan worden opgeslagen. De technologische ontwikkeling van de verschillende accu-types, waaraan al dertig jaar wordt gewerkt, zit wat betreft opslagcapaciteit aan haar grenzen.’

‘Dezelfde prestaties – snel accelereren en dus veel piekstroom trekken – als de huidige personenwagen, zijn niet te halen.

‘Ook het opladen gaat te veel tijd kosten, meer dan een kwartier. Bovendien, elektrische auto’s vervuilen weliswaar niet lokaal, maar wel via de elektriciteitscentrale.’

Daar zit de angel – ook nu nog. De uitstoot van koolzuurgas, tegenwoordig de milieumaat, is nul, zo is in een Essent-tabelletje te lezen. Achter die nul staat een sterretje, met een voorwaarde: ‘Bij gebruik van wind- of zonne-energie’.

Ook overdreven. Maar zelfs dat klopt niet. Ook voor de productie van zonnepanelen en windmolens is energie nodig. Maar alla.

Belangrijker is, dat in het huidige stroomnet vooral gas- en kolengestookte centrales staan. Die stoten kooldioxidegas uit, die gewoon ook op conto van de elektrische auto komt.

Klopt, zegt het milieuadviesbureau CE in Delft. ‘Benzine- en dieselauto’s stoten in de stad ongeveer tweehonderd gram CO2-gas de lucht in, per gereden kilometer. Een elektrische auto stoot honderd gram uit. De vervuiling is de helft minder, maar niet nul’, zegt Richard Smokers. Hij maakte bijna twintig jaar geleden al milieusommen voor de elektrische auto.

Die helft is overigens gemiddeld, waarschuwt hij. ‘Als je ’s nachts voor goedkope stroom de autostekker in het stopcontact stopt, draaien er vooral kolencentrales. Die vervuilen veel meer dan gemiddeld.’

\N Beeld
\N

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden