De beste vrouwenauto van 2017: blijkbaar bestaat die

De Hyundai Ioniq is verkozen tot beste vrouwenauto van 2017. Wanneer is een auto aantrekkelijk voor vrouwen? De Volkskrants nieuwste Blik-redacteur stapte in de Ioniq.

De Hyundai IoniqBeeld anp

Wie in Google Afbeeldingen op 'vrouwenauto' zoekt (niemand, ooit), krijgt vooral veel plaatjes van de Fiat 500 te zien. Maar sinds kort ook: de Hyundai Ioniq. De ecovriendelijke Koreaan werd in november verkozen tot Women's World Car of the Year 2017, door een jury van 25 vrouwelijke autojournalisten uit 22 landen. Die hebben weinig met het pastelkleurige, zachtgevormde boodschappenkarcliché dat het woord 'vrouwenauto' oproept, zie de Ioniq.

Er zijn binnen hun jaarlijkse verkiezing nog meer titels in de wacht te slepen. De Mazda CX-5 won bijvoorbeeld in de categorie 'family car', bij de 'budget cars' werd het de Ford Fiesta. Ultieme droomauto: de McLaren 720S. De Ioniq werd ook nog bekroond als groenste. De jury hanteert naar eigen zeggen 'criteria die vrouwen gebruiken als ze een auto kopen'. Dat zijn zaken die iederéén in meer of mindere mate laat meewegen: prijs-kwaliteitverhouding, uiterlijk, veiligheid, hoe het gesteld is met de opbergruimte, kindvriendelijkheid, invloed op het milieu en het gebruiksgemak, of-ie lekker rijdt.

Hemel op aarde

Het enige Nederlandse jurylid is Odiel Mennink, oprichter en hoofdredacteur van de site FemmeFrontaal ('de vrouwelijke kijk op auto's'). Toen zij de Ioniq in 2016 testte was ze tevreden, maar niet laaiend enthousiast. Hij scoorde gemiddeld een 7,2. Een 8 voor comfort en waar voor je geld, een 7 voor de algehele rij-ervaring, een 7 voor 'high heels proof' en een mager zesje voor wat FemmeFrontaal omschrijft als de 'flirt factor'.

Is de Ioniq, verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride en elektrische auto, aantrekkelijk voor vrouwen? Tja, wanneer is een auto aantrekkelijk voor vrouwen, vraagt ook de pr-man van Hyundai zich af op de parkeerplaats van het Hyundai-kantoor in Sassenheim, waar hij een sneeuwwitte hybride te testen geeft. Winnen is winnen, daarover bestaat in elk geval geen twijfel. Women's World Car of The Year: Hyundai vermeldde het destijds trots op de site.

Een disclaimer is alvast op zijn plaats: vergeleken met het vijftien jaar oude rijtuig van uw Blik-redacteur is elke naar nieuwe auto riekende automaat de hemel op aarde. Een bestuurdersstoel die automatisch naar voren schuift zodra je zit en weer naar achteren beweegt wanneer je uitstapt, maakt dan al enorme indruk.

Beeld de Volkskrant

Vlotte gezinsauto

De hybridevariant van de Ioniq heeft een 'gewone' benzinemotor en een kleine elektromotor met batterij, die tijdens het rijden wordt opgeladen. Bij een lage snelheid rijdt de hybride elektrisch, daarna springt de benzinemotor vanzelf bij - het is onder meer van je rijstijl afhankelijk wanneer dat gebeurt. De overgang voel je een klein beetje en hoor je vooral, verder merk je amper verschil met een niet-hybride.

Bij het uitdelen van mooie achterwerken stond de Ioniq niet vooraan. Met z'n Toyota Prius-ish voorkomen is-ie nu eenmaal eerder knullig-sportief en vlotte gezinsauto-degelijk dan afwijkend of spannend, al reppen ze bij Hyundai zelf van 'zeer aantrekkelijk' en 'een echte blikvanger'. Schuin van voren, met de overdagverlichting aan, heb je ergens nog de patserbak-vibe te pakken. Het zijn andere dingen waarmee de Ioniq goede reclame voor zichzelf maakt, dingen als de schappelijke instapprijs, het comfortabele interieur en het duurzame deelproject (zie kader).

De hybride is er in drie uitvoeringen. Het goedkoopst en eenvoudigst is de iMotion, daarna de Comfort en de Premium. Die laatste komt met extra's als stuur- en stoelverwarming en een heel pakket aan bonusveiligheidsmaatregelen, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk gepresenteerd. Zo is er de dodehoekassistent: een handig lampje in de buitenspiegels en een bliepje dat waarschuwt voor naderend verkeer. Ook rijstrookassistentie en smartcruisecontrol (om de afstand tot de voorganger te bewaken) kunnen aan en uit. Gelukkig, want van al die functies tegelijkertijd werd deze Blik-redacteur - niks gewend, we waarschuwden al - een tikje nerveus.

Sexy boodschappenkarretje

De parkeersensoren en de camera voor achteruit inparkeren zijn geen overbodige luxe, met die gekke achterruit in twee delen. En wat betreft de lage daklijn: wie geregeld lange slungels vervoert, kan gezeur vanaf de achterbank verwachten.

Nee hoor, niemand zal de Ioniq kleinerend een sexy boodschappenkarretje durven noemen. Een fijne, ruime en betaalbare hybride, dat wel.

De slotzin van Hyuandais reclame - ziet u ook zo veel Hyundais de laatste tijd? - kan in Amsterdam met ja worden beantwoord. Daar begon het merk vorig jaar een deelproject met Ioniqs. Voor 25 cent per minuut, 12 euro per uur of 60 euro per dag zijn er honderd te huur. Ze mogen mee voor een rit buiten Amsterdam, zolang ze maar in de stad worden teruggezet.

Honderd Hyundais

Gereden Hyundai Ioniq Hybrid Premium

Prijs: €30.995 (Premium), €24.995 (i-Motion)
Motor: 1.6 GDi-benzinemotor + 105 pk + elektromotor, 43,5 pk
Topsnelheid: 185 km/u
0-100: 10,8 sec
Energielabel: A
LxBxH: 447x182x145 cm

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden