Datahamsteren door techbedrijven moet samen reizen een zetje kunnen geven

Control-Alt-Delete

Bard van de Weijer bespreekt de logica en onlogica van technologica. Deze week: routes plannen.

Bard van de Weijer. Foto Cigdem Yuksel / de Volkskrant

'Hallo Bard, ben je op weg naar huis?' Die vraag krijg ik geregeld als ik routeplanner Waze opstart, inderdaad vaak rond de tijd dat ik op weg ga naar huis. De app weet kennelijk mijn gewoonten en past zich daarop aan. Waze is sowieso een prettige reishulp, vooral dankzij zijn hulpvaardige gebruikers, die nooit te beroerd zijn gevaarlijke situaties langs de snelweg te melden, of wegopbrekingen te markeren. Er kan geen auto op de vluchtstrook staan, of ik krijg wel een waarschuwing via een ijverige wazer. Hartverwarmend. Hoezo, alle anonieme internetters zijn asociaal?

Ik moest hieraan denken naar aanleiding van een rapport deze week over het dichtslibben van de wegen. Een van de oplossingen wordt gezocht in het inzetten van autonome en 'connected' auto's. Die maken minder brokken en kunnen dichter op elkaar rijden, waardoor de snelweg beter wordt benut en minder files ontstaan door ongelukken door menselijke invoegprutsers en autobaanappers.

Zal best, maar het is water naar de zee dragen, net als de aanleg van nieuw asfalt. Zodra de capaciteit groeit, volgt het aanbod vanzelf. Eeuwenoude wet.

Hans Jeekel, hoogleraar in wat de sociale aspecten van smart mobility wordt genoemd, is stellig: hij vindt files 'geen enkel probleem' zolang bijna iedereen in zijn eentje in de auto zit en de helft van de vrachtwagens leeg of halfleeg rondrijdt. Er is capaciteit genoeg, het probleem is onderbezetting van de voertuigen, stelt Jeekel. Met een gemiddelde bezetting van 1,38 op doorgaans vijf zitplaatsen per auto, heeft hij een punt. We moeten beter ons best doen meer mensen en spullen in onze auto's te bergen.

Hier komt Waze om de hoek kijken. Als deze app zo goed weet wat mijn reisgewoonten zijn, zou je denken dat het een koud kunstje is (de dienst is van Google, dus u begrijpt) mijn reisgewoonten te koppelen aan die van andere wazers in de buurt. Omdat Google weet wat mijn voorkeuren zijn, welk nieuws ik lees, wie mijn vrienden zijn, moet het eenvoudig zijn elke dag een paar mensen te vinden met wie ik een aardig gesprek kan hebben, terwijl we samen de route naar huis of werk afleggen. Een goede poging wordt gedaan door BlaBlaCar, maar die is niet geautomatiseerd. Veelbelovend is ook de Franse start-up Convargo, een marktplaats voor halflege trucks.

Dit is een begin, maar het kan vast nog beter. Met de hulp van kunstmatige intelligentie en het datahamsteren door grote techbedrijven zou het toch mogelijk moeten zijn het samen reizen een zetje te geven en de bezettingsgraad van onze auto's op te voeren naar 2. Dan krijgen we een beter milieu en klimaat, minder kosten voor Rijk en reiziger, iedereen is sneller thuis en het is nog gezellig ook.

Natuurlijk mag u stoïcijns alleen in uw auto blijven neuspeuteren. Maar dan willen we vanaf nu geen gezeur meer over files.


In konvooi van A naar B

Lees ook: Waarom de zelfrijdende auto het fileprobleem nog niet oplost

Meer over