InzichtDuwtje in de rug

Dankzij deze zwemtruc glijden kwallen zeer efficiënt door het water

Beeld Getty

Dit is ’m dan. Een van de efficiëntste zwemmers in onze oceanen. Aurelia aurita, noemen wetenschappers hem, oorkwal in het Nederlands. Deze week beschreven biologen in het vakblad Proceedings of the Royal Society B hoe dit diertje zo handig door het water zoeft.

De onderzoekers filmden acht oorkwallen die door een tank zwommen, en ontdekten dat de dieren met het bewegen van hun paraplu-achtige uiteindes wervelingen in het water veroorzaken die op elkaar botsen waarna een soort ‘muur van water’ ontstaat, zoals ze het beschrijven. Op die muur kan het diertje zich vervolgens afzetten, als een schoonspringer op een springplank.

Of, nauwkeuriger: als een vliegtuigvleugel die vlak boven de startbaan door de lucht snijdt. Want ook daar zorgt een aerodynamisch samenspel van bewegende lucht – het ‘grond-effect’ – voor extra stijgkracht. Daardoor beginnen vliegtuigen al te zweven voordat ze de op papier benodigde vertreksnelheid hebben bereikt.

Het vergelijkbare, nieuw ontdekte mechanisme maakt het zwemmen van de kwallen zo’n 30 procent energie-efficiënter dan zonder extra zetje. De onderzoekers hopen dat hun nieuwe inzichten op termijn ook voertuigen efficiënter kunnen maken, zodat bijvoorbeeld onderzeeërs beter door het water kunnen glijden.