Update

Consument koopt liever dure merken sterke drank

Diageo, de grootste producent ter wereld van gedestilleerde dranken, bier en wijn, verkoopt steeds meer duurdere drankmerken. De zogeheten super premium merken met flessen van 30 dollar tot 200 dollar gaan grif van de hand. De ontwikkeling is te zien in de opkomende markten, maar ook in Europa en in een land als Rusland.

'Consumenten keren de goedkopere wodka's de rug toe ten gunste van dure cocktaildranken', aldus Matthieu Comard. © THINKSTOCK

Dit heeft Matthieu Comard, directeur van Diageo Benelux, vandaag gezegd in een toelichting op de jaarcijfers.

De drankgigant, bekend van merken als Smirnoff wodka, Johnnie Walker whisky en Guinness bier, zag de verkochte volumes wereldwijd met 3 procent stijgen en de netto omzet met 5 procent tot 9,9 miljard pond. In Rusland steeg de omzet zelfs met 21 procent.

Cocktaildranken
'Consumenten keren de goedkopere wodka's de rug toe ten gunste van de dure cocktaildranken als whisky en rum', schetste Comard. 'Het is een trend onder de jongere generatie die anders drinkt dan hun ouders en meestal ook meer geld heeft.'

Johnnie Walker whisky droeg nog het meest bij aan de omzetgroei van de drankgigant. De omzet in de opkomende markten was 19 procent hoger, terwijl de luxe varianten van 200 dollar per fles zelfs 25 procent meer omzet maakten.

Groeiende vraag
Gezien de groeiende vraag in de opkomende markten richt Diageo zich steeds meer op die landen. Het drankenconcern investeerde het afgelopen jaar voor 1,6 miljard pond in Tanzania, Vietnam, Turkije en China. 'Afrika is een grote biermarkt voor ons', legt Comard uit. En in India zag Diageo de omzet maar liefst met 79 procent omhoog gaan.

In Europa liepen de zaken iets minder met een daling van 3 procent van de omzet. Dit was vooral te wijten aan een teruggang in Griekenland (min 38 procent), Spanje (min 18 procent) en Ierland (min 5 procent), waar de economische crisis het hardst heeft toegeslagen. In de Benelux-landen ziet Diageo een gezonde marktontwikkeling met een plus van meer dan 4 procent. Ook hier verliezen volgens Comard lokale dranken als jenever terrein aan het duurderde segment.

Het concern probeert het marktaandeel nog te vergroten met de introductie van innovatieve dranken, zoals Baileys met een alcoholpercentage van 14,5 procent speciaal voor de verkoop via de supermarkten.

 Het is een trend onder de jongere generatie die anders drinkt dan hun ouders en meestal ook meer geld heeft  
Matthieu Comard, directeur van Diageo Benelux
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden