Chiropractors schrappen smaadklacht Singh

De Britse vereniging van chiropractors (BCA) staakt haar proces tegen de wetenschapsjournalist Simon Singh. Dat heeft het advocatenkantoor van de BCA laten weten op zijn website.

De British Chiropractic Association had Singh aangeklaagd wegens smaad nadat hij in een artikel in de krant The Guardian de effectiviteit van sommige behandelingen in twijfel had getrokken.

De vereniging klaagde Singh in 2008 aan. Onlangs boekte de journalist een eerste overwinning in het proces, nadat de rechter had geoordeeld dat Singh kon claimen dat zijn opmerkingen vallen onder het recht op ‘fair comment’ – commentaar dat gerechtvaardigd is op grond van de feiten.

In Britse smaadprocessen wordt de bewijslasten omgedraaid. Was de verdedigingsgrond van fair comment Singh niet gegund, dan had de journalist moeten aantonen dat chiropractische behandelingen, waarbij het lichaam wordt gemasseerd en gewrichten gerekt, niet werken tegen darmklachten en astma, zoals hij in krantenstukken had gesteld.

Twee weken geleden zei de voorzitter van de Britse vereniging van chiropracter nog mogelijkheden te zien voor verdere acties tegen Singh.

Vanuit Nederland kreeg Singh onder meer steun van de Vereniging tegen Kwakzalverij, dat 5000 euro schonk aan een fonds dat meebetaalt aan de advocatenkosten van de journalist. Die rekening is inmiddels opgelopen tot boven de 100 duizend euro. Slechts een deel krijgt Singh daarvan vergoed, nu de smaadklacht van de baan is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden