Chello nu nog kleintje

Als dochter van UPC heeft Chello een streepje voor op andere internetproviders: het kan zijn diensten exclusief aanbieden via de kabels van zijn moedermaatschappij, die miljoenen huishoudens in Europa bereikt....

Tot dusver kozen 180 duizend Europese internetgebruikers voor Chello dat zijn abonnement in Nederland aanbiedt voor 89 gulden per maand. Amsterdam en Wenen zijn vooralsnog de belangrijkste steden voor het bedrijf. Op de Nederlandse markt - circa drie miljoen huishoudens die internetten - zijn de tienduizenden van Chello voorlopig echter te verwaarlozen.

Winstgevend zijn de activiteiten nog lang niet. Het bedrijf geeft veel geld uit aan het verbeteren van zijn diensten, maar ook aan reclame. Zo sponsort Chello het Formule 1-team van Arrows. De provider leed vorig jaar dan ook een verlies van 308 miljoen gulden op een omzet van circa 16 miljoen gulden.

Afgezien van de spreekwoordelijk slechte service heeft Chello voordelen voor de internetgebruiker: deze is altijd 'online', en heeft de beschikking over zeer snelle internettoegang. Op de markt voor breedbandinternet heeft Chello nu nog een first mover's advantage, maar er loert gevaar.

De overheid stelt mogelijk de UPC-kabels open voor concurrenten. Bovendien werken telecombedrijven aan de invoering van ADSL, waarmee vergelijkbare snelheden kunnen worden gehaald via de telefoon.

De beursgang van Chello werd dit jaar tot tweemaal toe uitgesteld vanwege 'strategische besprekingen'. Ook het slechte beursklimaat droeg daaraan bij. Softwaremaker Microsoft had evenals het Amerikaanse Liberty Media al toegezegd een belang van circa 5 procent te nemen in Chello.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden