CEO Sonos: 'Er komen honderden Spotify's aan'

Behalve muziekstreamingdiensten als Spotify en de platenindustrie in zijn algemeen is er nog een bedrijfstak die met een mengeling van hoop en vrees uitkijkt naar de komst van een Spotify-concurrent van Apple: de fabrikanten van draadloze luidsprekers. Gaat Apple zijn marktmacht gebruiken om zijn invloed op deze markt uit te breiden?

null Beeld anp
Beeld anp

Apple heeft sinds 2011 zijn eigen draadloze speakertechnologie, AirPlay, gebaseerd op Wi-Fi. Hard loopt dat AirPlay niet. Mogelijk gaat Apple zijn muziekdienst alleen toestaan op producten die AirPlay aan boord hebben, om zo meer te verdienen aan licenties die het aan luidsprekermakers verkoopt. Die tactiek past het elders ook toe: de Californische elektronicamaker weigert fabrikanten immers ook al jaren toegang tot iTunes, zijn muziekspeler en downloadwinkel ineen.

Sonos, de marktleider in draadloze luidspreker-technologie, heeft nog niet gehoord of dat gaat veranderen. 'We praten voortdurend met Apple', zegt topman John MacFarlane in een telefonisch interview.

Lachend voegt hij er aan toe: 'Het is hun wereld: we just live in it. Ik geloof dat ik al blij mag zijn dat ik hun mobieltje mag gebruiken.' Toch is MacFarlane optimistisch gestemd: 'Ik denk dat Apple vanwege zijn marktomvang meer consumenten kennis zal laten maken met streamingmuziek en draadloze luidsprekers. Ik stel me voor dat er honderden streamingdiensten gaan ontstaan.'

John MacFarlane Beeld
John MacFarlaneBeeld

Consumentonvriendelijk

Volgens MacFarlane gaat Apple een gratis dienst aanbieden naast een betaalde. Die dubbele opzet lijkt haaks te staan op berichten dat Apple de platenmaatschappijen onder druk zet om Spotify te dwingen zijn gratis aanbod te schrappen of te beperken tot een paar weken of maanden.

In de bescherming van zijn eigen diensten en software is Apple overigens allesbehalve uniek. MacFarlane: 'De industrie voor consumentenelektronica is consumentonvriendelijk. Elk merk pusht zijn eigen incompatibele software.'

Het gevolg: wie draadloze luidsprekers koopt van verschillende fabrikanten moet die bedienen met elk een aparte app. 'Ik zie ons dat in ons eentje niet veranderen.'

Sonos, zegt MacFarlane, heeft ook veel te danken aan Apple. De meeste mensen gebruiken streamingdiensten met een app op hun mobieltje, denkt MacFarlane. 'Daar heeft Apple voor gezorgd door de iPhone in 2007 te introduceren. Daarvoor moesten we onze eigen afstandsbedieningen maken. Het is zo veel beter dat we daarvoor nu de computer in je broekzak kunnen gebruiken.'

3 miljoen systemen

Sonos ondersteunt van alle fabrikanten van multiroom-systemen de meeste muziekdiensten, zoals Spotify, Rdio, Deezer, Tidal en Pandora. Het bedrijf biedt software voor pc's en Macs en apps voor iOS en Android, waarin hun service is geïntegreerd.

Vanaf elke pc, mobiel en tablet kunnen MacFarlanes klanten muziek naar meerdere luidsprekers in verschillende kamers in een huis sturen en op elke luidspreker kiezen wat ze willen horen, en hoe hard. De rol van pionier in draadloze luidsprekers heeft zijn vruchten wel afgeworpen voor Sonos.

Eerder dit jaar maakte het bekend dat het afstevent op een omzet van een miljard dollar - twee keer zo veel als in 2013. 'Ik geloof dat we inmiddels iets meer dan 3 miljoen systemen hebben verkocht', zegt MacFarlane.

Het afgelopen jaar is de concurrentie voor Sonos toegenomen - Bose, Denon, LG, Samsung, Bang & Olufsen en ook Philips (de door Gibson overgenomen audiotak) hebben zich op de markt voor Wi-Fi-speakers (en Bluetooth-luidsprekers) geworpen. Toch schatten sommige analisten in dat Sonos nog altijd meer dan 90 procent van de mondiale markt voor multiroomspeakers voor zijn rekening neemt.

In de Verenigde Staten luistert de meerderheid van de gebruikers (50 procent) naar Pandora, dat muziekradio per genre laat horen, zegt MacFarlane. Sonos-gebruikers, zo blijkt uit intern onderzoek, luisteren veel meer naar muziek dan doorsnee consumenten.

MacFarlane denkt dat de industrie nog maar aan het begin staat. 'We zien nu pas de opkomst van de streamingmuziek. Toen we in 2003 begonnen dachten we dat de markt binnen vijf jaar heel groot zou zijn.' Sonos moest er iets langer op wachten.

De volledige Sonos-collectie. Beeld Sonos
De volledige Sonos-collectie.Beeld Sonos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden