Nieuws

Broeikasgas kan ook nuttig zijn, stellen wetenschappers: zet CO2 om in gas voor je fornuis

Het broeikasgas CO2 kan ook nuttig worden ingezet, stellen wetenschappers van de Universiteit Utrecht. CO2 is om te zetten in methaan, hetzelfde gas dat door het Nederlandse gasnet stroomt en uit het gasfornuis komt. Het kan een oplossing zijn voor de overtollige energie die wordt opgewekt met zon en wind, denken de onderzoekers.

CO2 is om te zetten in methaan, hetzelfde gas dat door het Nederlandse gasnet stroomt en uit het gasfornuis komt. Beeld ANP XTRA

De gemiddelde Nederlander stoot jaarlijks meer dan 10 ton CO2 uit. Duurzame energie uit bijvoorbeeld zon en wind zijn klimaatvriendelijker,  maar de middelen om deze stroom op te slaan, laten te wensen over. ‘Batterijen kunnen nog niet veel energie vasthouden’, zegt chemicus en Spinozapremiewinnaar Bert Weckhuysen, een van de auteurs van het onderzoek.

Maandag publiceerden hij en zijn medeauteurs in Nature Catalysis de huidige stand van zaken van hun project ‘Power-to-Methane’. André Faaij - hoogleraar energiesysteemanalyse aan de RUG, wetenschappelijk directeur van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN, een onderdeel TNO) en niet betrokken bij de Utrechtse overzichtsstudie - spreekt van ‘goed overzicht’.

‘Wat je beter kunt doen dan batterijen en accu’s gebruiken, is hernieuwbare energie in chemische bindingen van moleculen stoppen’, vertelt Weckhuysen. Meer specifiek willen de wetenschappers duurzame energie gebruiken om waterstof te maken, door water te splitsen in zuurstof en waterstof. Vervolgens kan dit worden samengevoegd met CO2 om methaan te maken. Dit methaan kan dan bijvoorbeeld in de winter, wanneer de zon minder schijnt, energie opwekken.

Waterstof zelf is al energiedrager. Toch denken de wetenschappers dat waterstof omzetten tot methaan een beter alternatief is. Volgens hen is methaan tien keer goedkoper om op te slaan. ‘Het is daarom een goede oplossing om stroom lang op te slaan’, stelt promovenda Charlotte Vogt van de Universiteit Utrecht, betrokken bij het onderzoek.

Daarbij komt dat Nederland een bestaand gasnetwerk heeft, waar het methaan door vervoerd kan worden. Bovendien zijn er in Nederland veel plekken waar zowel duurzame energie als CO2 wordt geproduceerd. De wetenschappers noemen dit een ‘sweet spot’.

Om succesvol CO2 in methaan om te zetten, is een enorm overschot nodig aan goedkope groene stroom voor een groot deel van het jaar. Dat hebben we in Nederland nog niet, vertelt Faaij. ‘En het is maar de vraag in welke mate we stroom in waterstof en methaan willen omzetten.’

Bij de productie van waterstof en het omzetten van deze stof in methaan gaat 40 tot 50 procent van de gebruikte stroom verloren. De kosten van methaan als middel om duurzame energie op te slaan, zijn relatief hoog vergeleken met andere opties, bleek reeds uit eerdere studies

Het is ook belangrijk dat het gebruikte CO2 afkomstig is van biomassa, stelt Faaij. Door het CO2 in methaan te stoppen en dat methaan vervolgens te gebruiken, komt CO2 weer in de atmosfeer. Hierdoor is er geen sprake van hergebruik van CO2. Door te werken met CO2 afkomstig uit planten in plaats van bijvoorbeeld een kolencentrale, kan het gebruikte CO2 opgenomen worden door planten, in plaats van de atmosfeer in te gaan.

Een andere oplossing is om het methaan niet naar huishoudens te sturen, maar in een gesloten circuit te bewaren, stelt Vogt. Zo’n circuit kan tussen grote uitstoters van CO2 en energiecentrales worden aangelegd.

Ondanks deze kanttekeningen, is de ontwikkeling van methodes als ‘Power-to-Methane’ wel belangrijk, stelt Faaij. Veel verschillende technieken zullen elkaar volgens Faaij aanvullen in de overstap van fossiele brandstof op duurzame energiebronnen.