Boodschappenlijstjes voor de AH kunt u aan deze app overlaten

Albert Heijn neemt een proef met een apparaatje dat via de smartphone boodschappenbriefjes kan maken. Het ding leest streepjescodes, maar luistert ook naar gesproken commando's.

Foto Hiku

Het boodschappenbriefje gaat digitaal. Albert Heijn neemt een proef met Hiku, een gadget dat iedereen in een huishouden artikelen laat toevoegen aan een lijst met boodschappen op een smartphone. De Hiku kan streepjescodes lezen, maar zet ook ingesproken woorden om in getypte tekst. De proef met 200 klanten moet uitwijzen of de Hiku meerwaarde heeft voor de consument, aldus de supermarktketen.

Het apparaatje ter grootte van een koelkastmagneet en de app zijn ontwikkeld door een Californische start-up. De Hiku is eind 2015 geïntroduceerd in de Verenigde Staten en later ook op de markt gebracht in Groot-Brittannië, Frankrijk en Australië. Een van de investeerders is Jerry Yang, de medeoprichter en voormalige topman van Yahoo. Het ding kost ongeveer vijf tientjes. Het is een verbeterde versie van de SmartShopper SS-301, die een papieren afdruk maakt van een ingesproken boodschappenlijstje. Deze voorloper werd zeven jaar geleden op de markt gebracht.

'Uit eigen onderzoek maken we op dat 70 procent van onze klanten een lijstje maakt van de boodschappen voor ze naar de supermarkt gaan', zegt woordvoerder Anouschka Aspeslagh van Albert Heijn. Barcodes scannen en producten inspreken kan nu ook al in AH's eigen mobiele app Appie. 'Maar de Hiku heeft als voordeel dat iedereen gemakkelijk boodschappen kan toevoegen aan het lijstje.'

De Hiku (op z'n Engels uitgesproken een woordspeling op haiku, de Japanse dichtvorm) is een van de jongste pogingen tot automatisering van het huishouden. Al een jaar of tien beloven fabrikanten koelkasten die geheel zelfstandig registreren welke producten op zijn of voorbij hun houdbaarheidsdatum en die zelf nieuwe producten bestellen via het internetloket van de supermarkt.

De eerste prototypen gingen ervan uit dat elke verpakking wordt voorzien van een RFID-chip, een mini-radiobakentje dat informatie prijsgeeft als het langs een leesapparaat wordt gehaald. Maar fabrikanten willen deze tags pas op producten aanbrengen als de prijs aanzienlijk daalt, liefst tot ver onder 1 eurocent.

Foto 4487903

In 2016 introduceerde Samsung een koelkast die het gemis aan RFID-labels omzeilt. De Family Hub Refrigerator is voorzien van camera's, die elke keer als de deur wordt gesloten een foto maken van de inhoud en die uploaden naar internet. Zo kan de eigenaar in de supermarkt op zijn mobiele telefoon zien wat er nog in de koelkast staat.

Van de Family Hub verscheen dit jaar een verbeterde versie, maar Samsung Nederland kan nog niet zeggen wanneer de internet-koelkast in Nederland te koop is. 'We hebben eerder gezegd mogelijk in de tweede helft van dit jaar, maar pin ons er niet op vast', aldus woordvoerder Cella Sin. Op de website van de online-elektronicawinkel Coolblue werd de Family Hub vrijdag nog aangeprezen als 'binnenkort leverbaar' voor een prijs van 5.999 euro. Ook Samsungs concurrent LG heeft dit jaar een slimme koelkast geïntroduceerd, die gebruikers met stemcommando's online laat winkelen.

Amazon bracht in 2015 de Dash Button uit, een gadget waarmee klanten met een enkele klik hun favoriete product kunnen bestellen zonder dat eerst te hoeven selecteren op een computer of smartphone. De programmeerbare Dash Button legt via draadloos internet direct contact met de websuper. Amazon biedt een honderdtal 'knoppen' voor uiteenlopende producten als Iams-kattenvoer en Finish-spoelglans. Ze kosten 4,99 dollar (4,70 euro) per stuk.

Foto Hiku

Hiku 

De Hiku is een rond apparaatje ter grootte van een koelkastmagneet, dat in combinatie met een app een boodschappenlijst kan opstellen.

Boodschappenlijstjes kunnen ook worden gemaakt met de Amazon Echo (180 euro) en Google Home (167 euro). Deze slimme assistenten in de vorm van een ronde luidspreker kunnen gesproken teksten herkennen. Anders dan de Hiku zetten de Echo en Home alle woorden die ze horen op het boodschappenlijstje. Burger King liet vorige week zien hoe die eigenschap is te misbruiken. Het activeerde tienduizenden slimme zuiltjes van Google door in een tv-spot de woorden 'Oké Google' te laten horen, om daarna de vraag te stellen 'Wat is een Whopper?' De speakers begonnen daarop hardop het lemma over de Whopper op Wikipedia voor te lezen.

De Hiku valt niet op deze manier te saboteren. Het apparaatje herkent alleen producten die bij Albert Heijn te koop zijn. Een probleem kan zijn dat Nederlandse spraakherkenning nog niet volmaakt is, erkent Anouschka Aspeslagh van Albert Heijn. 'De proef moet uitwijzen of dat een obstakel is.' Als de proef slaagt, zal de Hiku één nadelig neveneffect hebben. De samenstellers van de website Boodschappenbriefjesonline.nl, waarop gevonden winkellijstjes staan, zullen naar een andere bezigheid moeten omkijken.

Foto Hiku
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.