'Bloemen bestonden al toen de eerste dinosaurus geboren werd'

Bloeiende planten kwamen 240 miljoen jaar geleden al voor, 100 miljoen jaar eerder dan eerst werd gedacht. Dat suggereren wetenschappers aan de hand van fossiele resten van stuifmeelkorrels. Het betekent dat de eerste dinosaurussen op aarde mogelijk al tussen de bloemetjes rondliepen.

Een artist's impression van een Koreaceratops hwaseongensis dinosaurus, die 103 miljoen jaar geleden leefde.Beeld EPA

Bloemplanten zijn de jongste groep planten en zijn sinds 90 miljoen jaar de dominantste groep. 'Bloemen zijn een zeer succesvolle groep planten waar alle terrestrische ecosystemen van afhankelijk zijn, waaronder het bestaan van de mensheid', vertelt Peter Hochuli, paleobotanicus aan de Universiteit van Zürich Paleontological Institute en een van de onderzoekers, aan LiveScience.

Fossielen van stuifmeelkorrels
Bloeiende planten stammen af van een inmiddels uitgestorven plantensoort die weer familie is van coniferen, ginko's, palmvarens en zaadvarens. De oudst bekende fossielen van bloemplanten zijn stuifmeelkorrels. Deze zijn klein, robuust en talrijk, waardoor ze gemakkelijker dan bladeren en bloemen fossiliseren. Er zijn dus geen extreem oude fossielen van bloemplanten, legt Hochuli uit. 'Daarom zijn de huidige bevindingen over de bloemachtige gefossiliseerde pollen erg belangrijk.'

De fossiele resten van de stuifmeelkorrels werden in het noorden van Zwitserland ontdekt. Nadat de onderzoekers de fossielen hadden onderzocht, concludeerden zij dat deze hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn uit het Trias, de periode in de geologie die duurde van ongeveer 252,2 tot 201,3 miljoen jaar geleden.

Aan de structuur van de pollen te zien lijkt het erop dat de bloemen werden bestoven door andere insecten dan bijen, hoogstwaarschijnlijk kevers; bijen evolueerden zich namelijk pas 100 miljoen jaar later, schrijft Science Daily.

De oudere leeftijd van bloeiende planten kan wetenschappers helpen verklaren hoe de planten zich verspreidden, uitbreidden en hoe bloemen de overhand kregen op het land. Het onderzoek verschijnt deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Frontiers in Plant Science.

Bloemachtige pollen, afkomstig uit het Trias.Beeld University of Zurich