Blik test BMW X2

De X2 doet wat je van een BMW mag verwachten. Maar extraatjes kunnen er niet vanaf.

Beeld Anp

Er lijkt geen einde te komen aan de SUV-rage en ook BMW kan daarover meepraten. Vorig jaar was eenderde van wereldwijd verkochte BMW’s er een uit de X-serie, die toen bestond uit de X1, X3, X4, X5 en X6. Eigenlijk zijn alleen de oneven X’en ‘echte’ SUV’s, de even exemplaren zijn een soort coupé-versies daarvan. Auto’s die ook goed verkopen, hoewel ze door de sterk aflopende daklijn minder ruim en toch duurder zijn dan de oneven nummers. En vooral, volgens Blik: oneindig veel lelijker. BMW’s mogen best een beetje fout zijn, maar met name de X6 is een gedrocht dat een heel nieuwe betekenis aan het woord fout heeft gegeven. Dit jaar komt ook nog de X7 uit, dus we houden ons hart vast voor een eventuele X8.

Maar er is hoop, want de X2, die in het bovengenoemde rijtje BMW-verkooptoppers van vorig jaar ontbreekt omdat hij toen nog niet op de markt was, is godzijdank ontsnapt aan de gelijkenis met zijn grote broers. En hij is niet enkel een gekrompen versie van de X1. Het is een auto met een eigen gezicht geworden, ook letterlijk, want het is de eerste BMW waarbij de kenmerkende ‘nieren’ in de grille een iets andere vorm hebben gekregen.

Lefhebber

En, een detail waar de Duitsers bijzonder trots zijn, de eerste BMW sinds de jaren zeventig met merklogo op de C-stijlen Mede daardoor, zo ronkt de folder, ‘pakt de X2 brutaal de spotlights. Daar is durf voor nodig. Dat is alleen voor de lefhebber’. In het echt valt dat wel mee, of tegen, net hoe je het bekijkt. In de week dat Blik de auto ter beschikking had, bleek die – ondanks de felblauwe kleur – geen echte aandachttrekker te zijn. Laat staan dat iemand ons op de schouders heeft geslagen om ons te complimenteren met onze moed.

De X2 is 8 centimeter korter en 7 centimeter lager dan de X1 en daarmee wat minder SUV en wat meer opgehoogde stationwagen. De geringere lengte is alleen ten koste gegaan van de bagageruimte, de binnenruimte is gelijk gebleven. Die is voorin prima, met wat smalle maar erg lekker zittende stoelen, en achterin voldoende. Het testexemplaar was voorzien van een glazen panoramadak, een aan te raden optie, want door de vrij kleine ramen en zeker met een zwart interieur is het binnenin vrij donker.

iDrive

Dat interieur is fraai afgewerkt en voorzien van mooie materialen. Voor de bestuurder zijn er analoge klokken en, optioneel, een head-updisplay. In het midden is uiteraard een beeldscherm voor het infotainment. Het is een aanraakscherm, maar gelukkig houdt BMW ook vast aan de iDrive, bediening met de draai-drukknop op de middenconsole. Voor de bestuurder veel makkelijker en veiliger dan het aanraakscherm.

De X2 rijdt zoals je van een BWM mag verwachten: soepel, stil en strak. Ondanks zijn voorwielaandrijving (een gruwel in de ogen van de hardcore BMW-aficionado) en wat grotere hoogte laat de X2 zich ook met wat hogere snelheden moeiteloos door bochten leiden. De zeventrapsautomaat schakelt bijna onmerkbaar.

De auto is voorzien van veel moderne rijhulpen, die deels als optie moeten worden aangeschaft. Dat de Duitse merken hun basismodellen niet al te ruim aankleden, is bekend, maar kom op. Adaptieve cruisecontrol is tegenwoordig ook in mindere premiummerken niks bijzonders, dus dat die ontbreekt in een auto van ruim 65 mille mag echt krenterig heten. Of, in BMW-termen: daar moet je wel lef voor hebben.

Gereden: BMW X2 sDrive2.0i

Motor: 2 liter viercilinder benzine, 192 pk, zeventraps automaat

Top: 227 km/u

0-100: 7,7 sec

Verbruik tijdens test: 1 op 13,3 (opgave: 1 op 16,9)

CO2: 126 g/km, energielabel C

LxBxH: 4,36x1,82x1,53

Gewicht: 1.535 kg

Prijs: 65.573 euro, vanafprijs 44.895

Omgekeerde nieren

Een noviteit op de X2: de 'nieren' in de grille die sinds jaar en dag het gezicht van BMW vormen, zijn van vorm veranderd. Je kunt ook zeggen: ze staan op zijn kop in vergelijking met de oude versie.

Logo

Volgens de folder 'weg van de standaard': het BMW-logo op de C-stijlen, voor het laatst toegepast op legendarische jarenzeventigmodellen als de 2000 CS en de 3.0 CSL.

Draai en klik

De door BMW al jaren toegepaste iDrive, een draai- en klikknop voor de bediening van het infotainmentsysteem, blijft een voorbeeld van hoe het moet . En je kunt er ook nog met de vinger telefoonnummers en adressen op schrijven.

Krenterig

Het beeldscherm geeft hier Apple Car Play weer, maar waar dat in veel goedkopere auto's tot de standaarduitrusting behoort, moet je er bij BMW 321 euro extra voor neerleggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.