Blijkbaar zijn ze bij Dirk beter met lage prijzen dan met percentages

‘Dirk - al 75 jaar de voordeligste’, staat er trots op de poster voor de supermarkt. Niet voor het eerst zijn ze wat selectief

In ons winkelcentrum botste ik bijna tegen een groot bord dat pal voor de Dirk stond. Daarop verkondigde de supermarkt trots de resultaten van de nieuwste prijspeiling van de ­Consumentengids. Een stel thermometers laat zien hoe het ervoor staat met de prijzen bij verschillende supermarkten. Dirk, die dit bord natuurlijk niet voor niets heeft neergezet, blijkt de kampioen. Bij de huismerken zitten ze op 90 procent van de gemiddelde ­supermarktprijs en bij de A-merken is dat 95 procent. Dat levert twee groene thermometers op.

De Jumbo krijgt lichtgroene thermometers met prijzen die op 99 procent en 98 procent van het gemiddelde zitten. Maar dan de Albert Heijn: zij krijgen alarmerend rode thermometers. Voor de A-merken zitten ze op 102 procent, voor de huismerken op 108 procent. En dat laatste is 18 procent duurder dan bij Dirk – volgens hun poster dan.

Dat klopt helemaal niet. Blijkbaar zijn ze bij Dirk beter met lage prijzen dan met percentages. Het verschil tussen 90 procent en 108 procent is namelijk 18 procentpunt en dat is niet hetzelfde als 18 procent. Om een concreet voorbeeld te nemen: neem een reep chocolade die een gemiddelde supermarktprijs heeft van één euro. Bij de Dirk zal zo’n reep dan 90 cent kosten en bij de Albert Heijn 1,08 euro. Dan is Albert Heijn dus 18 cent duurder en dat is 20 procent van de 90 cent die de reep bij Dirk kost. De juiste conclusie voor de poster zou dan ook zijn dat Albert Heijn 20 procent duurder is. Grappig toch als mensen fouten met percentages maken die in hun eigen nadeel uitvallen.

Een ander berucht voorbeeld daarvan zijn de fantas­tische ‘Wij betalen uw btw: 21% korting op alles’-acties die ­regelmatig opduiken. Het naaiatelier in ons winkel­centrum had er laatst nog één, ­helaas hadden wij toen geen nieuwe gordijnen nodig.

Want zoals ik hier al vaker heb voorgerekend, krijg je bij 21 procent korting meer geld terug dan alleen die btw. Als iets in de winkel 121 euro kost, dan zit daar 21 euro aan btw in. ­Maar geeft een winkel 21 procent korting op die totaalprijs van 121 euro, dan levert dat ruim 25 euro op. Een vergissing van de winkelier in uw voordeel.

Terug naar Dirk. Onder aan hun poster staat trots: ‘Dirk - al 75 jaar de voordeligste’. Ineens bedenk ik dat er in ons winkelcentrum ook een supermarkt zit die níét op de poster staat: de Lidl. Als ik de cijfers bij de Consumentenbond opzoek, zie ik al snel waarom. Bij Lidl zitten de huismerken op 85 procent van het gemiddelde. Nóg goedkoper dan bij Dirk. En onlinesupermarkt Picnic blijkt in de laatste peiling de allergoedkoopste voor A-merken. Dat zet Dirk dan weer niet op zijn poster.

Het blijkt niet de eerste keer te zijn dat Dirk wat selectief is in zijn informatie. In 2015 meldde de Consumentenbond dat Dirk zijn prijspeiling verdraaide. Destijds nam Dirk hun tabellen over in advertenties, maar liet concurrenten die goedkoper waren weg en schreef: ‘Consumentenbond bewijst: Dirk heeft de laagste kassabon van Nederland. Altijd!’ Onjuist, concludeerde de bond. Destijds waren A-merken het goedkoopst bij Nettorama en waren Lidl en Aldi het goedkoopst voor de huismerken.

Ik zou de slogan ‘al 75 jaar de voordeligste’ een vuurrode thermometer geven (en wat Dirk-medewerkers op een basiscursus statistiek sturen).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.