'Biotech is nog gewilder dan Internet en telecom'

Pioniers die al jaren zoeken naar nieuwe medicijnen en DNA-technieken houden niet van de bureaucratie en vergadercultuur van multinationals. Toch zwichten steeds meer biotechbedrijfjes voor het grote geld....

Het zal niet de eerste keer zijn dat er goud wordt betaald voor een onbekende en nauwelijks winstgevende onderneming. Meestal gaat het dan om hightech-bedrijfjes met waardevolle IT-kennis. Maar de laatste tijd bestaat de verborgen schat steeds vaker uit hypermoderne medicijnen en geneeswijzen die gebruik maken van vooruitstrevende DNA-technieken.

'De Internet-markt is hot, telecom is hot en nu is er de nog hottere biotech-markt', aldus een beleggingsanalist tegen het persbureau Bloomberg. Op de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq staan zo'n 135 biotechbedrijven genoteerd met vaak een onwaarschijnlijk hoge waardering.

Net als veel kleine IT-bedrijven, zitten biotechbedrijven nog in de startfase en betalen beleggers vooral voor grote beloften voor de toekomst. Jarenlang hebben de bedrijven, vaak onder de vleugels van universiteiten en geholpen door overheidssubsidies, aan de marge van de wetenschappelijke en de financiële wereld geopereerd.

Nu duidelijk wordt wat voor belangrijke vindingen ze op het spoor zijn en ze langzaam winst gaan maken, vallen beleggers en farmaciebedrijven over elkaar heen om een graantje van hun succes mee te pikken. Omdat analisten nog meer overnames verwachten is de biotechnologie-index van de Nasdaq de laatste week al fors opgelopen. 'Er zijn genoeg biotech-bedrijven met mooie producten in de pijplijn, die grote farmaceutische bedrijven ook wel zouden willen hebben', zegt een analist.

Tot nu toe hielden biotechbedrijven de grote farmaciebedrijven zoveel mogelijk buiten de deur. 'Het zijn vrijbuiters die niks te maken willen hebben met de bureaucratie en de vergadercultuur van multinationals', zegt Ab Nieboer, beleggingsanalist bij Friesland Securities.

Dat is nu aan het veranderen: biotechbedrijven hebben er genoeg van om steeds maar weer op zoek te moeten naar financiers. Een grote partner heeft niet alleen geld voor onderzoek en ontwikkeling maar beschikt ook over de distributiekanalen waarlangs een klein biotechbedrijf zijn nieuwe producten kan verkopen. Bovendien voelen winstgevende bedrijven als Centocor, die zelfstandig dachten te kunnen blijven met een eigen beursnotering, nu ook de hete adem van beleggers in hun nek: de winst moet omhoog en vooral niet worden verspild aan nog meer onderzoek.

Omgekeerd wordt biotechnologie voor farmaciebedrijven steeds interessanter. De patenten op traditionele medicijnen verlopen en er komen goedkope merkloze producten op de markt die even goed zijn. En omdat de farmaciebedrijven onderling zowat zijn uitgefuseerd, zoeken ze nu naar andere manieren om hun pijplijn op te vullen. Een loslopend biotechbedrijfje, dat juist op het punt staat mooie winsten te gaan maken, biedt dan een mooie oplossing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.