Bij zeepaardjes zijn het de mannetjes die zwanger worden

Zeepaardjes hebben hun eigenaardige vorm en eigenschappen te danken aan een snelle evolutionaire ontwikkeling. Dat ontdekten onderzoekers die het genoom van een zeepaardje - in dit geval de Hippocampus comes - analyseerden.

Een zeepaardje, ofwel de Hippocampus comes

Zeepaardjes hebben een lange snuit, een kleine mond zonder tanden, missen buik- en staartvin en zwemmen rechtop. En wellicht het meest opvallend: de mannetjes nemen de zwangerschap voor hun rekening. Ze dragen de embryo's in een broedbuidel op hun buik. Bevruchting van de eitjes, door het het vrouwtje geplaatst, gebeurt in de buidel. Duitse en Chinese wetenschappers zagen dat genen die in verband worden gebracht met het uitbroeden van eitjes zeer actief zijn in de mannelijke broedbuidel. Ze ontdekten ook dat genen die bij veel vissen en bij de mens zorgen voor de ontwikkeling van tanden bij het zeepaardje zijn verdwenen. Net als het gen dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van ledematen. Deze evolutionaire stappen zijn bij het zeepaardje sneller gezet dan bij verwante diersoorten. Het onderzoek verscheen in Nature.