Bewoonbare planeet ontdekt bij Ster van Kapteyn

Er draaien twee planeten rond de Ster van Kapteyn. Een ervan draait rond in de bewoonbare zone van de ster, waar de temperatuur goed is voor water aan het oppervlak. De twee planeten bevinden zich in onze kosmische achtertuin, op nog geen dertien lichtjaar afstand.

Beeld ESO Online Digitized Sky Survey

De Ster van Kapteyn, een koele rode dwergster, werd eind 19de eeuw ontdekt door de befaamde Nederlandse astronoom Jacobus Kapteyn, de zoon van een Barneveldse schoolmeester. Kapteyn werkte in Groningen, maar kreeg daar geen geld voor een telescoop. In plaats daarvan mat hij fotografische platen op die door een Schotse collega waren gemaakt in Zuid-Afrika. Een van die 454.875 opgemeten sterretjes viel op omdat het zich - mede vanwege zijn kleine afstand - vrij snel aan de sterrenhemel verplaatst.

De twee planeten van de Ster van Kapteyn zijn ontdekt door sterrenkundigen van Queen Mary University in Londen. De 'bewoonbare' planeet draait in 48 dagen rond de ster en is minstens vijf keer zo zwaar als de aarde. De tweede planeet heeft een omlooptijd van 121 dagen en is nog een slag zwaarder, schrijven de sterrenkundigen in Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Bijzonder is dat de Ster van Kapteyn afkomstig is van buiten het Melkwegstelsel. Hij maakte ooit deel uit van een klein satellietstelseltje dat lang geleden door de Melkweg is 'opgeslokt'. De dwergster is minstens 11,5 miljard jaar oud. De ontdekking doet vermoeden dat er ook in de jeugd van het heelal al aardeachtige planeten ontstonden.

De Groningse sterrenkundige Jacobus C. Kapteyn.Beeld -