Bewijs dat medicinale wiet helpt tegen pijn 'matig'

Het wetenschappelijk bewijs voor de werking van medicinale wiet laat te wensen over. Dit blijkt uit onderzoek van onder meer de Universiteit Maastricht.

Beeld Gerrit-jan Ek

De studie verschijnt op een moment dat het internationale vertrouwen in mediwiet juist groeit. Zo legaliseerde een groot aantal Amerikaanse staten het medicinaal gebruik van cannabis dit jaar. In Nederland is mediwiet al sinds 2003 beschikbaar in de apotheek.

De onderzoekers bekeken 79 zogeheten randomized control trials; experimenten waarbij proefpersonen willekeurig worden ingedeeld in groepen die de echte stof krijgen of een neppil (placebo). Alle studies werden langs de methodologische meetlat gelegd. Deden er genoeg proefpersonen mee om zinnige uitspraken te doen? Was het onderzoek voldoende geblindeerd, of konden de onderzoekers of proefpersonen weten wie de placebo kreeg?

'Matig' bewijs

Het bewijs dat cannabis helpt tegen chronische pijn is 'matig', concluderen de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift JAMA. Bij veel andere klachten waarvoor artsen soms medicinale cannabis voorschrijven - slaapstoornissen, misselijkheid bij chemotherapie - is de kwaliteit van het bewijs zelfs 'laag', aldus de onderzoekers.

'Naar het effect van medische cannabis op depressie vonden we geen enkele randomized control trial', zegt Jos Kleijnen, hoogleraar systematisch literatuuronderzoek in de gezondheidszorg. 'Opmerkelijk, want artsen schrijven hiervoor soms wel degelijk medische cannabis voor. Ook valt op dat de studies veel bijwerkingen rapporteren. Stel, de pijn neemt iets af, maar je wordt wel duizelig en moe; is dat het je waard?'

Medicinale cannabis

Medicinale cannabis bestaat uit de gedroogde bloemen van de hennepplant. Cannabis bevat verschillende werkzame bestanddelen. Uit Leids en Utrechts onderzoek uit 2013 blijkt dat Nederland ruim 5.000 geregistreerde gebruikers telt van medicinale wiet. Patiënten die naar de coffeeshop gaan of zelf telen, zijn niet meegerekend.

De Maastrichtse hoogleraar benadrukt dat zijn studie niet betekent dat experimenteren met medische cannabis zinloos is. 'Ik zeg alleen dat het bewijs mager is, en dat de kwaliteit van de studies omhoog moet.'