Klopt dit wel? kattenfilmpjes

‘Beter presteren op Citotoets dankzij kattenfilmpjes’- Klopt dat wel?

Berichten verspreiden zich razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: Wie kattenfilmpjes bekijkt, presteert beter op de Citotoets.

Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

Voor achtstegroepers die stijf staan van de zenuwen voor het centraal eindexamen kwam Het Jeugdjournaal onlangs met een goede remedie: kattenfilmpjes. ‘Stressexpert’ Suzan Kuijsten vertelde dat het niet alleen leuk is om naar kattenfilmpjes te kijken, maar dat je er zelfs opvallend goed van gaat presteren. Wetenschappers zouden dat hebben ontdekt.

Klopt het?

Kuijsten, naast stresscoach ook communicatiestrateeg, zegt de tip ooit te hebben gehoord van klinisch psycholoog Bernard Maarsingh. Maarsingh vertelt dat hij zich baseert op verschillende onderzoeken, die ten eerste aantonen dat positieve emoties leiden tot betere prestaties en ten tweede dat kattenfilmpjes leiden tot positieve emoties. Een plus een is twee. Ter onderbouwing mailt hij verschillende publicaties.

Een van de publicaties blijkt een online onderzoek naar het effect van kattenfilmpjes. Via Facebook en Twitter spoorde de Amerikaanse onderzoekster liefhebbers van kattenfilmpjes aan een online vragenlijst in te vullen. De 6.827 deelnemers, voornamelijk volwassen vrouwen, beantwoordden vragen over hun persoonlijkheid, hun online kijkgedrag en hun relatie met katten. Bovendien vulden ze in hoe ze zich vóór en na hun laatste kattenfilmpje voelden. De conclusie van de onderzoekers luidt onder meer dat mensen die vaak kijken naar kattenfilmpjes zich beter gaan voelen van kattenfilmpjes.

Problematisch hierbij is: de steekproef is niet representatief, er is geen controlegroep om de resultaten mee te vergelijken en van een experiment met kattenfilmpjes is ook al geen sprake. De uitkomsten zeggen vooral iets over wat vrouwelijke liefhebbers van kattenfilmpjes op Facebook zich menen te herinneren over de laatste keer dat ze een kattenfilmpje zagen. Ook Willemijn Schot, onderwijswetenschapper aan de Universiteit Utrecht, vindt de studie niet overtuigend.

Een uitvoerige Amerikaanse metastudie naar een grote hoeveelheid onderzoeken over geluk en succes, waar Maarsingh ook naar verwijst, is aanzienlijk doorwrochter. Alleen betreft het hier studies die vooral een langetermijneffect van geluk op succes laten zien. De weinige experimenten rondom het directe effect van een blijmakende ingreep op prestaties laten geen eenduidig beeld zien. Er zijn aanwijzingen dat zo’n kortstondige blijdschap mensen enerzijds in staat stelt om eenvoudige taken sneller uit te voeren. Aan de andere kant lijken ze minder goed in staat om complexere opdrachten uit te voeren, zoals logisch nadenken en sterke argumenten onderscheiden van zwakke. ‘Het lijkt erop dat mensen meer vertrouwen op routines als ze blij zijn, terwijl ze informatie grondiger verwerken als ze minder blij zijn’, vat onderwijswetenschapper Schot samen. Wat dat zegt over kinderen die een Citotoets moeten maken, is onduidelijk. ‘Het is heel ingewikkeld. Misschien dat het bij heel gestreste kinderen wel helpt om ze met een grappig filmpje wat minder gestresst te laten zijn en bij andere kinderen niet.’

Waarom zijn juist kattenfilmpjes zo mateloos populair? We zochten uit wat de magie is van de kat.

Ook haar collega, onderwijswetenschapper Casper Hulshof, vindt de claim van de stressexpert overdreven. ‘De logica is vergezocht. Wat als mensen een hekel hebben aan katten? Als je denkt dat het belangrijk is om te ontspannen voor de Citotoets en een kattenfilmpje helpt, dan is dat prima. En als je voetballen ontspannend vindt, ga je dat doen. Maar ik zou me in de eerste plaats niet zo druk maken om die hele Citotoets.’

Eindoordeel

Er is geen bewijs dat je prestaties verbeteren als je naar kattenfilmpjes kijkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.