Nieuws Auto

Betaalbare zonnewagen Sion moet zorgen voor revolutie op de weg

Duitse automakers hebben een elektrische wagen geproduceerd die op alle mogelijke manieren met zonnecellen is beplakt en daarmee al rijdend kilometers aan de actieradius toevoegt. Gecombineerd met een relatief bescheiden prijskaartje moet de Sion een revolutie op de weg ontketenen.

De Sion, de elektrische auto die een revolutie zou moeten ontketenen. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Op het dak. Op de deuren. Zelfs op het dashboard onder de voorruit. De zwarte auto is op alle mogelijke plaatsen met zonnecellen beplakt. Het logo op de neus is een punt met kring eromheen; het Egyptische hiëroglief voor zon. Vrijdag werd een prototype van de Duitse Sion in Almere gepresenteerd aan de Nederlandse pers. Het is de inleiding van een tour door Europa, waarin Nederland als eerste aan de beurt is. 

De auto moet in de herfst van 2019 op de markt zijn en inclusief batterij 20 duizend euro gaan kosten. Dat is bijna twee keer zo goedkoop als bijvoorbeeld een Tesla Model 3, de auto waarmee pionier Elon Musk elektrisch rijden betaalbaar wil maken. De Sion kan op een volle batterij 250 kilometer rijden, maar voegt daar door die zonnepanelen al rijdend extra kilometers aan toe. 30 kilometer op een zonnige dag, 10 kilometer in de winter. Voor veel Nederlandse forensen is dat genoeg om naar werk te rijden en terug. In dat geval hoeft de auto nooit aan de lader en rijd je vrijwel gratis.

Het idee voor de Sion ontstond in 2012. Jeugdvrienden Laurin Hahn en Jona Christians, toen nog scholieren, vonden het de hoogste tijd voor een definitief vaarwel voor fossiele brandstoffen in auto’s. Tijdens hun studies elektrotechniek en natuurkunde aan de universiteit van München bouwden ze een Renault Twingo om tot een elektrische auto met zonnecellen in een piepkleine schuur; de portieren konden net open. Na drie jaar zwoegen reden ze trots de eerste rondjes, en realiseerden zij zich dat hun concept potentie had.

Crowdfunding 

In 2016 richtten de twintigers het bedrijf Sono Motors op in München, wisten met crowdfunding meer dan 800 duizend euro in te zamelen en presenteerden nog geen jaar later met een inmiddels bijna zeventig-koppig team twee rijdende prototypes van de Sion. Onlangs werd bekend dat Thomas Hausch ontslag heeft genomen als vicepresident bij Nissan Europe om operationeel directeur bij Sono Motors te worden. Een teken dat toppers uit de conventionele auto-industrie wel iets zien in het idee van zonnewagens op straat.

Met een app kun je de auto verhuren aan anderen, of ritten delen. Gebruik je de auto een tijd niet? Dan kun je via die app ook zonne-energie verkopen: de Sion kan via een kabel namelijk andere elektrische auto’s opladen, en via een normaal stopcontact ook elektrische apparaten van stroom voorzien.

Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Vijftigduizend Sions per jaar

Er zijn bijna zevenduizend reserveringen binnen voor de Sion. Zodra de eerste hobbels van het productieproces achter de rug zijn, wil Sono Motors vijftigduizend Sions per jaar produceren. Dat gaat gebeuren in de fabriek van een bekende speler in de auto-industrie, waarvan de naam in de herfst bekend wordt gemaakt. Volgens Maarten Steinbuch, hoogleraar Systems and Control aan de TU Eindhoven, is dat aantal goed haalbaar: ‘De productie uitbesteden aan een bekende autobouwer is een slimme zet’.

Steinbuch ziet zeker kansen voor elektrische auto’s met zonnepanelen om hun entree te maken in het straatbeeld. ‘Vooral in landen met veel zon, in India en het Midden-Oosten is dit interessant.’ De relatief lage prijs van de Sion is volgens de hoogleraar mogelijk omdat slim gebruik wordt gemaakt van bestaande onderdelen. Verder is de carrosserie volledig opgetrokken uit zwart kunststof, wat lak overbodig maakt. Andere versies of kleuren zijn niet beschikbaar. Daarmee lijkt Sono Motors een nieuwe betekenis te hebben gegeven aan het motto van Henry Ford, bedenker van de eerste massaal geproduceerde auto: ‘De klant krijgt elke kleur die hij wil, als het maar zwart is.’

Nederlandse elektrische auto

Ook in Nederland wordt gewerkt aan een elektrische auto met zonnecellen. Bij een start-up genaamd Lightyear werken voormalige studenten van de TU Eindhoven aan een auto die op de batterijen 400 kilometer ver komt. Een versie met een grotere batterij moet maar liefst 800 kilometer halen. De zonnecellen vergroten dat bereik nog eens met zo’n 70 kilometer op een zonnige dag. Beide versies moeten in 2020 op de markt komen en minimaal 119 duizend euro gaan kosten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.