Beste fulfillmenttypes en hardwarespecialisten, nóg een 'slimme' speaker is echt overbodig

Bard van de Weijer bespreekt de logica en onlogica van technologica. Deze week: Apple's Homepod.

null Beeld Cigdem Yuksel
Beeld Cigdem Yuksel

Apple presenteerde onlangs een dure 'slimme' speaker die, wanneer je hem daar om vraagt, weigert muziek van Spotify af te spelen. Ik stelde me voor hoe de pitch van dit product was gegaan: 'Meneer Cook, ik weet hoe we onze niet zo succesvolle muziekdienst een impuls kunnen geven. We laten klanten van Spotify onze hifispeaker kopen. Zodra ze 350 dollar hebben afgetikt, ontdekken ze dat het ding niet op commando Spotifymuziek speelt. Dus zullen al die mensen overstappen naar ons. Zijn we in no time de grootste!'

Als ik de baas van Apple was geweest, had ik deze knakker schaterlachend mijn kantoor uitgebonjourd. Maar Tim Cook ontsloeg zijn productontwikkelaar niet, hij liet de speaker bouwen. Toen het ding op de markt kwam, vertaalden techjournalisten zijn eenkennigheid door te schrijven dat de Homepod behoort tot het 'ecosysteem' van Apple. Ecosysteem klinkt als een lentebriesje boven een bloemige alpenweide, maar het is in feite een Berlijnse muur die fabrikanten om hun klanten bouwen. Wie eenmaal binnen is, komt er nooit meer uit, omdat je dure, hippe Applespulletjes alleen met elkaar praten en niet met concurrenten. Eenmaal Apple betekent hierdoor altijd Apple. Het concern is een meester in het bouwen van dit soort klantfuiken.

Zo'n fuik werkt goed bij revolutionair nieuwe producten. Zoals ooit de iPod. iTunes. De iPhone. Maar de slimme speaker is allerminst vernieuwend. Amazon was Apple voor. Google. Sonos. Samsung. Iedereen eigenlijk. Dit geldt ook voor zijn muziekdienst. Spotify was al alleenheerser toen Apple bedacht dat iTunes niet langer de bom was. Toen werd Apple Music gelanceerd, dat exact eender is als Spotify.

Waarom zou je overstappen naar iets wat niks extra's biedt, behalve een berg werk voor het omkatten van je afspeellijsten? Dat doet geen hond. De goed klinkende Homepod zal niet het breekijzer zijn waarmee Spotify wordt gekraakt.

Tot deze week duidelijk werd dat ze hier bij Spotify mogelijk anders over denken. Uit personeelsadvertenties blijkt dat het Zweedse bedrijf op zoek is naar hardwarespecialisten en fulfillmenttypes, het soort personeel waar een muziekdienst normaal gesproken geen behoefte aan heeft. 'Spotify werkt aan Homepodkiller', concludeerde Fortune.

Zo ver is het dus gekomen: twee hoogtechnologische bedrijven, waaronder het grootste techconcern ter wereld, beconcurreren elkaar niet met betere software of door eindelijk muziek van cd-kwaliteit aan te bieden, maar bombarderen hun klanten met speakertjes die weigeren elkaars songs af te spelen.

Beste fulfillmenttypes en hardwarespecialisten. Wil je graag bij Spotify gaan werken? Alle begrip. Maar overtuig je nieuwe bazen ervan dat nog een 'slimme' speaker overbodig is. Een Spotifyhardloopkoptelefoon: prima. Een fitnessbandje? Ga ervoor. Maar alsjeblieft geen speaker. Onze toekomst ligt in jouw handen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden