Beschermde orka's en placenta eten is niet gezond

Het wetenschapsnieuws van deze week.

Orka Morgan in haar verblijf in het Dolfinarium. Beeld ANP

Reis naar Mars moet twee keer zo snel, zegt NASA-baas

Een bemande oversteek naar Mars vergt met de huidige rakettechnologieën ongeveer acht maanden en NASA-topman Charles Bolden wil die reistijd halveren, zei hij na afloop van een bijeenkomst met raketmotorenbouwers. Als de overtocht sneller verloopt, wordt de bemanning minder lang blootgesteld aan ruimtestraling en hoeft er minder voedsel en water mee. Bolden zei tijdens de bijeenkomst bereid te zijn te investeren in nieuwe technologieën die snellere ruimtereizen voor mensen mogelijk maken. Als een van de mogelijkheden wordt nucleaire propulsie gezien. De NASA experimenteerde daarmee tot in de jaren zeventig, maar het onderzoek werd te omstreden geacht.

Gaat het te goed met beschermde roofdieren?

Het beschermen van roofdieren heeft een schaduwzijde: het kan andere bedreigde diersoorten in gevaar brengen. Amerikaanse onderzoekers constateerden dat uitdijende populaties zeehonden, zeeleeuwen en orka's voor de Westkust van de VS zich vooral tegoed doen aan zalm en andere vissoorten die in de gevarenzone verkeren en waarvoor beschermende maatregelen gelden. De wolf, in de jaren negentig teruggebracht in het Yellowstone National Park, is volop bezig met het reduceren van de elandpopulatie. 'Roofdieren zoals beren, wolven en orka's zijn aansprekende wezens die vaak worden beschouwd als graadmeter voor de gezondheid van het ecosyteem', zegt een van de onderzoekers. 'Maar als je de ene soort beschermt, moet je ook nadenken over de gevolgen voor andere soorten.' De studie is gepubliceerd in Conservation Letters.

Computer meet pijn

Geef aan hoeveel pijn je hebt, op een schaal van 0 tot 10. Het is een vraag die jonge kinderen slecht kunnen beantwoorden, maar zelfrapportage is de enige manier om pijn te meten. Amerikaanse onderzoekers beschrijven in Pediatrics hoe ze de computer pijn laten meten. Ze filmden 50 kinderen na een blindedarmoperatie en registreerden tientallen gezichtsuitdrukkingen. Ze vergeleken de uitdrukkingen met de mening van ouders en verpleegkundigen. Het computerprogramma wist een accurate pijnscore vast te stellen. Van belang, want ouders zijn niet altijd in de buurt.

Placenta niet gezond

Er zijn vrouwen die erbij zweren: het opeten van de eigen placenta, gebakken of rauw, na de geboorte van een kind. De moederkoek zou ingrediënten bevatten die bescherming bieden tegen postnatale depressie, het herstel na de bevalling bevorderen en energie leveren. Voor deze claims ontbreekt elk wetenschappelijk bewijs, stellen onderzoekers in een analyse van tien studies naar het eten van placenta's. In Archives of Women's Mental Health spreken ze hun bezorgdheid uit over het feit dat er geen onderzoek is gedaan naar de gezondheidsrisico's van dit gebruik.