Beheersen alfagolven kan ADHD'er helpen

Wetenschappers zijn erin geslaagd in de hersenen een signaal te onderscheiden dat vooraf gaat aan aandachtstekort. In de toekomst zou die kennis gebruikt kunnen worden om kinderen met ADHD te helpen hun aandacht vast te houden....

Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Californië en het Nijmeegse Donders Instituut vandaag in het wetenschappelijk tijdschrift Human Brain Mapping.

De onderzoekers lieten proefpersonen een uur lang elke twee seconden een serie getallen zien van 1 tot 9. Daarbij moesten ze steeds een knop indrukken, behalve als het getal 5 verscheen. Gemiddeld werd er bij het getal 5 toch 40 procent van de keren gedrukt.

Analyse van de MEG-gegevens (MEG is een techniek om magnetische velden te meten) liet zien dat een seconde voordat de fout werd gemaakt, de alfa-golven in de hersenen actiever zijn.

Neurowetenschapper Ole Jensen (Donders Instituut, Radboud Universiteit Nijmegen): ‘Totnutoe wisten we alleen dat als je gewoon zit en niets doet, de alfa-golven in de hersenen sterker zijn. We dachten dat ze verder niets deden.

‘Nu zien we voor het eerst dat alfa-golven een rol spelen bij het remmen van de visuele en motorische gebieden in het brein.’

Jensen denkt dat kinderen met ADHD op termijn profijt kunnen hebben van dit onderzoek: ‘Zij maken meer fouten, en dat kan te maken hebben met het feit dat zij niet in staat zijn hun alfa-golven te beheersen.

‘Op termijn zouden ze met behulp van neurofeedback getraind kunnen worden om dat onder controle te krijgen. Dat is nu nog science fiction, hoor,’ waarschuwt hij.