Balletje gedragen door geluid

Het is hifi, maar niet zoals we het kennen. Onderzoekers van de universiteit van Bristol en Sussex hebben een apparaat ontwikkeld dat een akoestisch hologram kan maken waarop kleine objecten kunnen drijven.

Apparaat dat een akoestische hologram kan maken.Beeld Nature Communications

Dat geluidsgolven objecten in beweging kunnen brengen, weet iedereen die weleens een papier voor een luid spelende basspeaker heeft gehouden. In principe zou een object kunnen drijven op zulke geluidsgolven, maar dat vereist een enorme precisie in de aansturing. Britse onderzoekers zijn daarin geslaagd. Zij hebben een apparaat ontwikkeld dat bestaat uit 64 kleine speakers, die hoogfrequente, krachtige geluidsgolven produceren.

Door een object - in dit geval een balletje - te omhullen met geluidsgolven, kan het worden opgetild, verplaatst en zelfs gedraaid, alsof het wordt gedragen door een onzichtbare hand van geluid, aldus hun publicatie in Nature Communications. De onderzoekers hebben meerdere akoestische hologrammen gemaakt, zoals vingers, een draaikolk waarin het balletje gevangen raakt en een kooi.

Onderzijde

Het is niet voor het eerst dat objecten gedragen worden door geluidsgolven, maar het is volgens de onderzoekers wel de eerste keer dat het akoestische hologram alleen met speakers vanaf de onderzijde wordt gemaakt. In eerdere experimenten waren luidsprekers aan alle zijden van het object noodzakelijk, wat volgens hen de praktische toepasbaarheid van het concept beperkt, doordat objecten maar over een klein gebied verplaatst kunnen worden. De precisie waarmee we de geluidsgolven kunnen aansturen, is niet eerder vertoond, aldus hoogleraar ultrageluid Bruce Drinkwater van de universiteit van Bristol.

De wetenschappers fantaseren al over een lopende band waarmee zeer kwetsbare objecten over een grotere afstand kunnen worden verplaatst of zelfs geassembleerd zonder te worden aangeraakt.