Bacteriedrankje helpt weerstand

Nederlandse onderzoekers zien een activering van het immuunsysteem na het innemen van een bacteriedrankje...

Bacteriedrankjes activeren het immuunsysteem, blijkt uit Nederlands onderzoek dat is gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Het is voor het eerst dat zo’n effect op moleculair niveau is gemeten.

Onderzoekers van het Top-instituut Voeding in Wageningen en van de universiteiten in Maastricht en Nijmegen hebben proefpersonen bacteriedrankjes laten drinken. Zes uur na de inname hebben ze met een buis via mond, slokdarm en maag monstertjes verzameld van het slijmvlies van de dunne darm.

Uit een vergelijkend onderzoek blijkt dat de activiteit van meerdere honderden genen in de darmbekleding verandert na consumptie van een bacteriedrankje. Het betreft vooral genen die te maken hebben met de alertheid van het immuunsysteem, zegt hoogleraar microbiologie Michiel Kleerebezem, coördinator van het onderzoek.

Producenten van bacteriedrankjes als Yakult, Actimel en Vifit wijzen voortdurend op een mogelijk effect op de weerstand.