Australische Stonehenge wijst naar de zon

Wetenschappers hebben de betekenis ontdekt van een Australische 'Stonehenge', mogelijk gebouwd door een oud Aboriginalvolk. De ei-vormige ring van stenen wijst naar de plek waar de zon ondergaat.

Stonehenge in Zuid-Engeland. Beeld Reuters

Dat meldden buitenlandse media. Een team van archeologen, astronomen en Aboriginal-adviseurs heeft ontdekt dat de stenen van Wurdi Youang wijzen naar waar de zon ondergaat op de kortste en langste dag van het jaar. De middenas wijst naar de equinox, het tijdstip waarop de dag even lang is als de nacht en de zon loodrecht op de evenaar staat. Ook zou uit de positie van de stenen blijken dat de bouwers metingen deden aan de beweging van de sterren.

Wadda Wurrung-volk
De onderzoekers vermoeden dat de Wurdi Youang gebouwd is door het Wadda Wurrung-volk, de oorspronkelijke bewoners van het gebied, meldt BBC News.

De meer dan honderd basaltstenen staan op heuphoogte opgesteld in de vorm van een ei. Hoe oud de Wurdi Youang is, weten onderzoekers nog niet. De Australische Stonehenge kan tussen de 200 en 20.000 jaar oud zijn.

Voor foto's van Wurdi Youang zie BBC News en The Sidney Morning Herald.