Ashley Madison slaat terug: 'Duizenden vrouwen melden zich aan'

'Honderdduizenden' nieuwe leden hebben zich alleen al in de afgelopen week aangemeld voor de in opspraak geraakte overspelsite Ashley Madison. Dat meldt moederbedrijf Avid Life Media.

Beeld ap

Het bedrijf reageert op berichten dat de gebruikersdatabase van de populaire site bijna geen actieve vrouwen telt. Dat zou blijken uit de berg van gebruikersdata die enkele weken geleden door hackers online is gezet. Een analyse wees uit dat het grootste deel van de vrouwelijke profielen vermoedelijk nep is.

Maar die berichten zijn absoluut flauwekul, schrijft het bedrijf vandaag in een blogpost. 'In de eerste helft van dit jaar was de ratio van mannelijke leden die betaalden om met vrouwen te communiceren versus het aantal vrouwen dat actief hun account gebruikten 1.2 tot 1.' Met andere woorden: op elke actieve man zijn er bijna evenveel vrouwen actief op de site.

En in de afgelopen week hebben vrouwen gezamenlijk bijna 3 miljoen berichten via het platform van Ashley Madison verstuurd, aldus het sociale-entertainmentbedrijf. Vrouwen hoeven overigens niet te betalen voor deelname.

'Sommige journalisten hebben de aandacht van de criminele daad van de hackers omgedraaid, en vallen ons aan in plaats van de hackers', aldus Avid Life Media. Niet dat het bedrijf ontevreden is over de aandacht, want er zijn veel nieuwe gebruikers bijgekomen: 'Alleen al in de afgelopen week hebben zich honderdduizenden nieuwe leden aangemeld, onder wie 87.596 vrouwen.'

Meer over het Ashley Madison-schandaal

Op Ashley Madison zaten bijna geen vrouwen Grofweg nul procent van de ongeveer 37 miljoen gebruikers van overspelsite Ashley Madison is vrouwelijk, concludeerde de Amerikaanse journaliste Annalee Newitz na een grondige analyse.

Moederbedrijf Avid Life Media maakte vrijdag bekend dat algemeen directeur Noel Biderman er niet meer werkt.

Welke gegevens zijn precies openbaar gemaakt, waarom hebben de hackers het gedaan, en wat kun je er als gebruiker tegen beginnen? Vijf vragen plus antwoorden. (+)

Noel Biderman

In juli maakten hackers de gegevens van de 37 miljoen gebruikers van de site buit, om ze in augustus te publiceren. Het schandaal kostte Noel Biderman, de topman van Avid Life Media, zijn baan. De topman en het bedrijf zou in samenspraak hebben besloten dat het voor alle partijen beter is dat hij vertrekt, bleek afgelopen vrijdag.

Maar ondanks het enorme datalek gaat Avid Life Media gewoon door met 'de dagelijkse bezigheden' rond Ashley Madison. 'Ongeveer 70 procent van onze inkomsten op elke willekeurige dag komt van leden die meerdere aankopen doen. Volgens ons toont dat aan dat gebruikers consistent tevreden zijn over onze diensten.'

Noel Biderman Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden