Armen dupe van lastige taal

Veel mensen met laag inkomen maken geen gebruik van de bijzondere bijstand...

Van onze verslaggeefsters Elsbeth Stoker en Sara Berkeljon

amsterdam Duizenden mensen met een laag inkomen lopen de bijzondere bijstand van gemeenten mis. De informatie in folders en op websites over deze financiële tegemoetkoming is vaak te complex. Dat concludeert BureauTaal, dat gespecialiseerd is in taalonderzoek, na analyse van gemeentelijke informatie over deze regeling. ‘Het bedrag dat wordt misgelopen, is zo’n 45 euro per maand. Voor iemand die moet leven van 500 euro per maand is dat best veel geld’, zegt onderzoeker Martijn van der Wind.

Uit een steekproef blijkt dat veel teksten in folders en op websites over de bijzondere bijstand geschreven zijn voor mensen met hbo-plus niveau. ‘Dat betekent dat ze te moeilijk zijn voor de helft van de bevolking. Voor degenen die recht hebben op bijzondere bijstand is het soms een onbegrijpelijk doolhof.’

Mensen met een laag inkomen kunnen extra geld aanvragen. De hoogte en de voorwaarden verschillen per gemeente. Het totale bedrag dat de armlastigen mislopen is lastig te bepalen omdat niet elke gemeente deze informatie geeft. ‘In Rotterdam gebruikt bijvoorbeeld maar de helft van de mensen die recht hebben op bijzondere bijstand, de regeling. En dat terwijl dit een stad is die veel aan voorlichting doet’, zegt Van der Wind. ‘We gaan er vanuit dat dit percentage elders vergelijkbaar is of zelfs lager ligt.’

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten laat weten dat gemeenten hard bezig zijn hun service te verbeteren. Zo is in Den Haag het project Helder Haags gestart en noemt Den Bosch bijzondere bijstand voortaan ‘gratis geld’.

Ook de rijksoverheid erkent dat veel formulieren niet goed worden begrepen. De gemeenten en het rijk deden daarom vrijdag een gezamenlijke belofte: de 25 meest gebruikte formulieren zijn uiterlijk eind volgend jaar begrijpelijk. Dit geldt onder meer voor informatie over de bijzondere bijstand, belasting en de zorgtoeslag.

Dat het verhelderen van de formulieren anderhalf jaar kost, ligt aan een aantal factoren. Zo kost het tijd om een ‘norm van begrijpelijkheid’ te ontwikkelen. Ambtenaren zullen worden getraind in helder taalgebruik en er komt een helpdesk voor burgers. Ook wordt voor ieder formulier onderzocht wie de doelgroep is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden