Apple-logo heeft een hapje eruit. Maar: links of rechts?
De appel van Apple is bijna beroemder dan die van Adam en Eva. Toch is er vrijwel niemand die het logo van Apple uit het hoofd kan natekenen.
De appel van Apple is bijna beroemder dan die van Adam en Eva. Toch is er vrijwel niemand die het logo van Apple uit het hoofd kan natekenen. Dat staat in een studie die het Quarterly Journal of Experimental Psychology deze maand publiceert. De onderzoekers vroegen 85 studenten, grotendeels Applegebruikers, het beeldmerk correct weer te geven. Ze konden het niet, op ééntje na.
Ook het aanwijzen van het juiste logo uit verschillende mogelijkheden bleek best lastig. Minder dan de helft van de studenten wist welk appeltje het juiste was.
Geen details
Hoe kan het dat zo'n simpel beeldmerk van een van de beroemdste bedrijven ter wereld niet beklijft? Volgens de onderzoekers hebben we nu eenmaal een slecht geheugen voor alledaagse zaken. Ook zou het een kwestie van efficiëntie zijn. Details die we niet echt nodig hebben, slaan we niet op.
Volgens de Amsterdamse geheugenexpert en hoogleraar psychologie, Jaap Murre, is dat slechts een deel van de verklaring. 'Ons bewustzijn zou overweldigd raken als we álles in detail opslaan', aldus Murre. We onthouden slechts de appel en het hapje eruit. Het is zelfs de vraag of we alle details wel bewust waarnemen.'
Verrassend vindt Murre de onderzoeksuitkomst niet. 'Vraag maar eens aan mensen wat er op een 5 euro-biljet staat. Ze hebben geen flauw benul.' Vroeger dacht de wetenschap dat mensen informatie opslaan als een plaatje. Dat klopt niet. Sindsdien is het onderzoek naar waarnemen en geheugen flink opgevoerd.