Apen kijken spannende films en aliens komen niet

Het wetenschapsnieuws van deze week.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Goed geheugen

Mensapen zijn goed in het onthouden van spannende filmscènes. Japanse onderzoekers lieten chimpansees en bonobo's naar filmpjes kijken en volgden hun oogbewegingen. De apen bleken bij herhaling van de beelden 24 uur later hun aandacht te richten op objecten waarmee iets opmerkelijks stond te gebeuren. Volgens de onderzoekers slaan de dieren informatie op in het langetermijngeheugen en gebruiken ze die later door te anticiperen op gebeurtenissen. Dat mensapen een goed langetermijngeheugen hebben was bekend, maar dat was vooral aangetoond met proeven waarbij voedsel wordt verstopt.

De aliens komen niet

Teleurstellend of een opluchting? Het is vrijwel zeker dat zich in het nabije universum geen hoogontwikkelde beschavingen bevinden, concludeert astronoom Michael Garrett, directeur van onderzoeksinstituut ASTRON en hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Met gevoelige telescopen zocht Garrett naar radiosignalen in de ruimte die zodanige kenmerken vertonen dat ze veroorzaakt zouden kunnen zijn door een buitenaardse beschaving. Aangenomen wordt dat zeer geavanceerde beschavingen - veel verder ontwikkeld dan de menselijke beschaving - enorme hoeveelheden energie gebruiken en dat die daardoor te herkennen zijn aan de uitstoot van restwarmte. Uit radiometingen van 93 sterrenstelsels blijkt dat de overgrote meerderheid van deze systemen een uitstoot vertonen die het best te verklaren valt door natuurlijke astrofysische processen. Een invasie van aliens is zeer onwaarschijnlijk, stelt Garrett. Zijn studie verschijnt in Astronomy & Astrophysics.

Zelfstandige wolf

Honden spannen zich pas in om een probleem op te lossen wanneer ze daartoe door de mens worden aangemoedigd. Wolven daarentegen zijn geneigd zelfstandig een oplossing te vinden. Volgens een Amerikaanse onderzoekster komt dat verschil voort uit de wijze waarop we met honden omgaan: we leren de dieren te wachten op onze opdrachten. Ze liet tien honden en tien wolven een eenvoudige taak uitvoeren: het openen van een doos met eten. Acht wolven kregen de doos open, het lukte slechts één hond. De prestaties van de honden gingen vooruit als ze door iemand werden aangemoedigd. De studie verscheen in Biology Letters.