Amerikanen sceptisch over evolutietheorie

GELOOF Slechts 14 procent van de volwassen Amerikanen gelooft in de evolutieleer. Een op de drie verwerpt de theorie en 55 procent is er onzeker over, blijkt uit onderzoek gepubliceerd in Science (11 augustus)....

Gen maakt rijst waterbestendig
NATTE KORREL Amerikaanse en Filipijnse onderzoekers hebben een gen ontdekt dat rijst ongevoelig maakt voor overstromingen. De meeste rijstplanten gaan door gebrek aan zuurstof binnen een week dood wanneer ze onder water staan. Enkele rijstsoorten zijn wel goed tegen grote hoeveelheden water bestand. De genetici hebben het specifieke gen gelokaliseerd dat hiervoor verantwoordelijk is. Een kwetsbaar rijstras kon na invoering van dit gen via traditionele kweekmethoden tot twee weken lang onder water overleven. In Zuid- en Zuidoost-Azië loopt de schade aan rijstgewassen door overstromingen jaarlijks op tot meer dan één miljard dollar. (Nature, 10 augustus). FOTO ANP

Echoscopie is slechtvoor muizenbaby-hersens
ZWANGERSCHAP Langdurig echo-onderzoek remt de ontwikkeling van muizenhersens, ontdekten biologen van Yale Medical School in New Haven. Ze stopten 335 zwangere muizen in een echo-apparaat. De hersenontwikkeling van de babymuisjes bleef achter als de moeder meer dan een half uur in het echoapparaat was geweest, staat in The Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) deze week. Dit kan echter niet direct worden vertaald naar mensenhersens vanwege het grote verschil in ontwikkelingstijd van de hersenen. Ook komt het muizenbrein in een echo-apparaat dichter bij de stralingsbron, en biedt het dunnere schedelbot minder afscherming. FOTO ANP

Oeroude zeebeestjes regelen stikstof
KLIMAAT Oerbacteriën, voorheen afgedaan als zeer oude maar onbenullige micro-organismen in zee, blijken een hoofdrol te spelen in de mondiale stikstofkringloop. Die rol leek alleen weggelegd voor de gewone bacterie, die later in de evolutie is ontstaan. Doordat de oerbacterie zonder licht kan, is hij vooral in de winter dominant. Ontdekker van het fenomeen, Jaap Sinninghe Damsté van het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, verklaart in het Amerikaanse tijdschrift PNAS dat de leerboeken nu bijgesteld moeten worden.