Amerikaanse providers gaan zoekgeschiedenis aan de hoogste bieder verkopen

Alleen Donald Trump moet zijn handtekening nog zetten. Daarna kunnen Amerikaanse internetproviders de zoekgeschiedenis van klanten doorverkopen aan de hoogste bieder. Zonder toestemming van die klanten, welteverstaan. Daarmee stemde een meerderheid van het Amerikaanse Congres woensdag in.

Beeld Thinkstock

Het internetgedrag van Trumptegenstanders, dat via providers bij Trumps bedrijven terechtkomt - en dus indirect bij de president zelf. Bedrijven die voor een sollicitatieronde de zoekgeschiedenis van kandidaten opkopen. Op sociale media delen verschillende geschokte Amerikanen mogelijke 'horrorscenario's' na de omstreden beslissing van het Amerikaanse Congres.

Door het surf- en appgebruik van burgers tot handelswaar te maken draaiden de 215 Republikeinen die vóór stemden - alle 190 aanwezige Democraten stemden tegen - in feite een beslissing uit het Obamatijdperk terug. In het laatste jaar van Obama's termijn bepaalde de Federale Communicatiecommissie (FCC) dat privégegevens van klanten louter met hun toestemming mogen worden verkocht.

Wanneer president Trump straks zijn handtekening onder de nieuwe privacyregels zet, en dat verwachten zijn adviseurs wel, hebben providers als AT&T en Verizon niemands goedkeuring meer nodig.

Volgens Rejo Zenger van Bits of Freedom, een organisatie die zich inzet voor privacy, is browsergeschiedenis 'uiterst gevoelige informatie' die niet verhandeld moet worden, maar heeft de Amerikaanse beslissing geen directe gevolgen voor de Nederlandse consument. 'In Nederland en Europa zijn behoorlijk strenge regels, die dit verbieden.' Ook het feit dat Ziggo in Amerikaanse handen is, hoeft Nederlandse Ziggo-klanten geen zorgen te baren, zegt Zenger. 'Of een deel van de infrastructuur nu in de VS staat of niet; elke provider moet zich hier aan de regels houden.'

Volgens de Republikeinse voorzitter van de FCC waren de vorige privacyregels oneerlijk omdat ze bedrijven als Google en Facebook zouden bevoordelen. Dit soort techreuzen zouden privéinformatie zonder toestemming kunnen doorverkopen, terwijl providers dit niet mogen.

Een vreemde argumentatie, zegt Zenger van Bits of Freedom. 'Het feit dat andere bedrijven dingen doen die we niet prettig vinden betekent niet dat we iedereen dat recht maar moeten geven.' Bovendien vragen Facebook en Google mensen wél toestemming om hun privégegevens met derden te delen, zegt de woordvoerder. 'Het staat altijd ergens verstopt in de gebruikersvoorwaarden, maar het staat er wel.'

Vpn-verbinding

Aan de beslissing van het Amerikaanse Congres zit volgens de privacyorganisatie maar één voordeel. 'Zodra mensen merken dat bedrijven precies weten wat zij online doen, van iets kopen met internetbankieren tot zoeken naar een bepaald kwaaltje, zullen ze daar iets aan willen doen. Hoe verder bedrijven gaan, hoe meer mensen de moeite nemen om zichzelf te beschermen. Bijvoorbeeld door een vpn-verbinding te kopen. En dat kan ik alleen maar toejuichen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden