ColumnJasper van Kuijk

Als je ze in de koelkast legt, gaat het mis met die nieuwe pakken biologische zuivel van Jumbo

null Beeld

En zo zat ik plotseling te kijken naar niet van elkaar te onderscheiden zuivelpakken in de koelkast van Femke. Dat is toch een van de onverwachte genoegens van het schrijven van deze column: ik mag bij heel veel mensen in hun dagelijks leven meekijken. Ik krijg foto’s opgestuurd van onhandige kattenbakken, handschoenenvakjes en tv-meubels. En dus van melkpakken in een koelkast. Want daar ging het Femke om.

Jumbo heeft namelijk de nieuwe pakken van de biologische zuivelproducten gemaakt van een heel duurzaam-biologisch-dynamisch ogend ongebleekt karton. En dat willen ze laten zien ook, dus de pakken zijn vrijwel helemaal lichtbruin. Op zich logisch, want dat maakt in het koelvak het onderscheid tussen de gewone zuivel en de biologische zuivel een stuk duidelijker.

De gewone zuivel staat daar gewoon felgekleurd te zijn met z’n verzadigde rood, blauw en groen over het hele pak, maar daarnaast staat dan een blok lichtbruinig, ongebleekt karton lekker biologisch te wezen. Het kleuronderscheid tussen de biologische pakken onderling is dan helaas weer minimaal. Bijvoorbeeld de yoghurt moet je onderscheiden aan de hand van een klein groen gekleurd vlakje met daarop de tekst ‘halfvolle yoghurt’, bij de karnemelk is het vlakje rood, etc.

. Beeld .
.Beeld .

Maar dan neem je die biologische pakken zuivel mee naar huis en dan komt het. Want een groot gedeelte van de zuivelconsumenten heeft geen koelkast waarin de pakkenvoorraad rechtopstaand op een plank kan. Meestal staan er een paar geopende pakken in de deur en de rest ligt dan op een plank te wachten. En daar gaat het dus mis met die nieuwe pakken. De bovenkant van het pak, die als het pak platligt naar voren wijst, bevat geen kleurcodering. Alleen een witte schenkdop en de tekst ‘Jumbo Biologisch’. Maar goed, Jumbo Biologisch wát? Yoghurt, melk, karnemelk, vla? Goed, in principe klein leed, maar wel een gebruiksprobleem dat niet slijt. Dit is niet iets wat je kunt leren, dit probleem blijft terugkomen. En het is vermijdbaar.

Het probleem lijkt veroorzaakt doordat ze bij Jumbo hebben ontworpen voor in de winkel en niet voor thuis. Als de ontwerpers dummy’s hadden gemaakt van hun pakken en die in een testronde bij een paar klanten in de koelkast hadden gelegd, dan was heel snel duidelijk geworden dat er ook op de bovenkant van het pak een kleurmarkering en tekstuele indicatie had moeten komen.

En als we dan toch bezig zijn, heb ik nóg een verzoekje: zet de datum voortaan niet alleen op de lip helemaal bovenaan het pak. Want ook die is zo niet goed zichtbaar als het pak ligt. Als de datum ook op de dop of op de schuine kant van het pak staat, dan kun je die ook goed aflezen als het pak ligt.

Tot zover dit kijkje in de koelkast van Femke. Volgende week het nachtkastje van Natascha.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden